Een rustige drukste dag op Schiphol

Het was de drukste dag ooit op Schiphol. Maar tot problemen heeft dat niet geleid. Al moesten sommigen uren op hun vlucht wachten.

Met een regelmatige handbeweging houdt de croupier het roulettewiel van een casino in de vertrekhal van Schiphol gaande. Het casino is open, maar de twee speeltafels zijn verlaten en ook de eenarmige bandieten wachten op de goklustigen. De rust staat haaks op de statistiek: gisteren was de drukste dag ooit op de luchthaven. Er werden 153.124 passagiers vervoerd.

Het vakantieseizoen is op zijn hoogtepunt. Charters vliegen af en aan. Malta, Turkije en Las Palmas zijn zo te zien de favoriete bestemmingen van de Nederlandse vakantieganger. Waar er in de winter ongeveer 25 chartervluchten per dag van Schiphol vertrekken, zijn het er zowel zaterdag als zondag 70. Deze vakantiegangers dragen bij aan het historisch hoge reizigersaantal.

Grondstewardess M. Smith van de KLM is een van de mensen die extra is ingeroosterd om de drukte in goede banen te leiden. Zij helpt reizigers hun weg te vinden door het woud van incheckbalies, selfservice-incheckmachines en veiligheidscontroles. ,,De drukte valt een beetje tegen'', vindt zij. ,,Op Koninginnedag, toen was het pas druk.''

Zij begon haar extra dienst dan ook pas om half negen. Het grootste deel van de vakantievluchten is dan al lang vertrokken. De meeste charters vertrekken aan het eind van de nacht of in de vroege ochtend. De vakantievluchten mogen de reguliere lijnvluchten niet te veel hinderen.

Het grootste deel van de reizigers is op doorreis en blijft maar even op de luchthaven. Gisteren stapten 58.800 transitpassagiers over naar een andere vlucht. Vandaag zijn dat er 4.400 minder.

Het grote aantal reizigers is volgens een woordvoerder van Schiphol een gevolg van het feit dat de eerste Nederlandse vakantiegangers terugkeren terwijl anderen juist nog op weg gaan. ,,Het is voor ons een statistisch hoogtepunt. In de dagelijkse gang van zaken verandert dat niet zo veel. Op een drukke dag is een aantal van 145.000 reizigers niet ongewoon.''

De meeste vakantievluchten vertrekken op tijd. Zo niet het vliegtuig van de tienjarige Elmar Schoote. Hij wacht al ,,weet niet precies hoelang'' op het vertrek van zijn vlucht naar Las Palmas. Hij gaat samen met zijn ouders en ,,de mensen die we vorig jaar op vakantie hebben gevonden'', met een weids armgebaar duidt hij een groep van tien wachtenden aan. Zeven uur 's ochtends zouden ze vertrekken. Om vijf voor twaalf mogen ze, eindelijk, het vliegtuig in. Twee weken Las Palmas is nog maar vier en een half uur vliegen verwijderd. ,,Het is er nu 37 graden'', meldt Elmar als hij zich ongeduldig in de rij naar het vliegtuig dringt.

Een groep van dertig mensen werkt zich daadwerkelijk in het zweet. Het zijn de kruiers die ervoor zorgen dat de 8.000 bagagekarretjes rond de parkeerplaatsen en de 4.000 achter de douane altijd daar staan waar de mensen ze nodig hebben. ,,Het geeft een voldaan gevoel dat het weer lukt'', zucht E. Stoel, de baas van de kruiers, ,,anders krijg je vechtpartijen om het laatste karretje.'' Hij heeft vandaag hard moeten meewerken om alle reizigers van een karretje te voorzien.

In felgroene shirts met op de achterkant in grote oranje letters `Kreta' trekken acht jonge vrouwen de aandacht. De vriendinnengroep komt net terug van twaalf dagen Griekse zon. ,,De vakantie zelf was niet zo duur, maar de drank wel'', zegt Nijntje. Haar naam staat op de voorkant van haar shirt gedrukt. Voor een avond stappen betaalde ze 60 tot 80 euro.

,,Gokken is misschien toch een beetje te duur voor mensen die met charters vliegen'', zucht de croupier in het uitgestorven casino. Geroutineerd geeft ze het wiel nog een slinger. De speeltafel is tenslotte gewoon geopend.