Leuk bootje, majesteit

Weer pech voor Amsterdam. Eerst dat nieuwe reclamespotje waarin Ruud Gullit vanuit zijn Amsterdamse grachtenwoning direct in de hondenstront stapt, in de stromende regen op de gracht in de file staat en de zon pas ziet doorbreken als hij Stadion Feyenoord nadert. Fortis, bedankt.

Dan zinkt een bijna gloednieuwe vrachtboot in de sluizen bij IJmuiden. Amsterdam bijna geïsoleerd.

En nu doet de Queen Mary 2, 's werelds grootste, meest luxueuze en meest gefotografeerde oceaanstomer, Amsterdam niet aan. Maar Rotterdam wel. En dat terwijl Amsterdam zo succesvol is als cruiseterminal. Reden voor het uitwijken naar Rotterdam zou zijn dat de Amsterdamse cruisehaven niet diep genoeg is voor de trots van de Cunard Line.

Cruiseschepen zijn aantrekkelijke passanten: welgestelde passagiers die een dagje de stad ingaan of Volendam bezoeken geven meer uit dan een rugzaktoerist. Rotterdam mikt ook op een status als cruisehaven en de foto's en beelden van de Queen Mary 2 gaan ongetwijfeld de wereld over. Het kost een paar centen, maar dan heb je ook wat, zoals het altijd loont om als gemeente een start of finish in de Tour de France te kopen.

In Hamburg, de enige andere pleisterplaats dit jaar op het vasteland van Europa, trok de Queen Mary 2 honderdduizenden toeschouwers. Hier zo'n tweehonderdduizend. Potentiële ramptoeristen? Een Duitse nieuwslezer vertelde geanimeerd dat de kleuren van de boeg van de Queen Mary 2 dezelfde zijn als die van de Titanic.

De Queen Mary-coup illustreert het succes van Rotterdam om geld los te krijgen in Den Haag. Amsterdam heeft de begroting van zíjn prestigeproject, de Zuidas, nog niet rond. Gelukkig voor de twee rivalen heeft het kabinet besloten Schiphol naar de beurs te brengen. Dat levert Amsterdam (bijna 22 procent van de aandelen) en Rotterdam (ruim 2 procent) nog wat extra's op. Gek genoeg staat in het contract van de overheid met Rotterdam geen clausule dat Rotterdam de opbrengst van Schiphol ook in de Maasvlakte steekt.

Het rijk investeert zelf 1,7 miljard euro in de aanleg van Maasvlakte II. Daarvan gaat 500 miljoen euro in nieuwe aandelen van het Havenbedrijf Rotterdam, die de kapitaalmarktrente als gegarandeerd dividend geven. Zeg 4 procent. Met zulke percentages is de verzuchting van minister K. Peijs van Verkeer en Waterstaat dat particuliere bedrijven en pensioenfondsen de financiering van infrastructuur mijden begrijpelijk. De Queen Mary vaart uit, maar met 4 procent rendement op haar havenbelegging verdient de overheid nooit genoeg om de weelde aan boord te smaken.