Vetrandjes

Rondneuzen in de kiosk. Vandaag een bespreking van twee tijdschriften voor de vakantieganger, Reizen en En France.

Een tijdschrift wordt in hinderlijk cellofaan verpakt om er cadeautjes bij te kunnen stoppen en om te voorkomen dat geïnteresseerden het blad al in de kiosk lezen. Deze week twee reisbladen in zo'n geschenkverpakking. Behalve een gids is het reisblad ook een substituut voor wie aan al die prachtige bestemmingen nooit van zijn levensdagen zal toekomen. Je verlustigen aan mooie zonsondergangen in verre oorden maakt al een belangrijk deel van de vakantiepret uit. Maar bovenal wil het reisblad zijn lezers graag goed voorbereid op reis sturen.

De meeste Nederlanders bereizen Zuid-Europa. Reizen, het `grootste reisblad van Nederland', maakt de inhoud daarom niet al te exotisch. De voorproevers van deze ANWB-uitgave (met bijgestopte hotelgids voor de Benelux) spelen op veilig met een Italië-special, waarin de nadruk ligt op Toscane, Venetië en Sardinië. In Bulgarije zijn weliswaar ,,de wegen merendeels slecht'' en ,,de taal onbegrijpelijk'', maar er zijn voldoende terrassen waar je lekker kunt eten. ,,En dat allemaal voor spotprijzen. Gáán dus, voordat de EU-Wendung toeslaat.''

Reizen komt na moeders die wijzen op de gevaren van olijfolie en meegaan met vreemde meneren. Het blad geeft een overzicht van de geijkte en de nieuwste oplichtertrucs. De Nederlander kleedt en gedraagt zich in den vreemde onbetamelijk, moet Reizen hebben vastgesteld. Dus raadt het aan in Italië niet in korte broek de stad in te gaan. Wie in Griekenland zijn bord kapot gooit riskeert het restaurant te worden uitgesmeten. In Duitsland wordt het maken van ,,`grappige' opmerkingen over de Tweede Wereldoorlog'' afgeraden. En in Frankrijk moet men beleefd zijn en niet Jan en alleman op de wang zoenen.

Met Frankrijk onderhoudt de Nederlander van oudsher een moeizame verhouding. Dat er Fransen wonen wordt inmiddels schoorvoetend geaccepteerd, maar ,,een Fransman die een rechtszaak kan aanspannen zal niet nalaten dat te doen''. Dat constateert En France (met meeverpakt boekje over reisroutes), net als concurrent Frankrijk een blad geheel gevuld met artikelen over de populairste vakantiebestemming van Nederlanders. Een beekje kan er in dit land bedrieglijk helder uitzien, waarschuwt En France: ,,Septic tanks lozen erop, landbouwgif sijpelt erin, soms wil je het liever niet weten.''

Voor het overige wordt het land bejubeld als het paradijs op aarde. Met de trein op Corsica, wandelen in de Cévennes, een riviercruise door de Bourgogne, balsem voor de ziel van de francofiel. Ook dit blad biedt de reiziger educatieve tips. Zoals over het nuttigen van een culinaire specialiteit in de Lot: ,,Het randje vet aan de gerookte eendeborst geeft het nu net die fantastische smaak. Fransen kijken meewarig hoe hun buitenlandse bezoekers dat er bangig afsnijden.'' En France wisselt een ABC van Franse delicatessen af met een waarschuwing over `Hemelse stinkers': ,,Het is duidelijk dat met de enorme verscheidenheid van Franse kazen de keuze van de wijn zich niet beperkt tot `een rode' of `een witte'.''

Zelfs in het oude Europa blijft reizen een riskante onderneming.

Reizen, verschijnt 11 keer per jaar, 5,65 euro. En France, verschijnt 4 keer per jaar, 4,70 euro.