Van de Ster naar TROS-commercie

Commerciëel of publiek? Julius Minnaar (34) ziet dat onderscheid niet zo. Voor hem is de publieke omroep ook een commercieel bedrijf. De Ster, waar hij de laatste acht jaar werkte (waarvan de laatste vier als directeur), is strikt genomen ook een publieke omroep, legt hij uit, ,,zij het met een heel beperkte functie: reclame uitzenden''. Hij omschrijft zijn werkterrein als ,,de commerciële kant van tv''. Daarom is het niet zo verwonderlijk dat hij per 1 januari directeur `media en financiën' wordt van de TROS. ,,Toch wel de meest ondernemende omroep van allemaal.'' Juist de TROS wordt de laatste tijd in de gaten gehouden omdat de commerciële kant – in de ogen van de omroep de band met leden – sterk ontwikkeld is. Minnaar: ,,De TROS probeert binnen de kaders van de mediawet grenzen op te zoeken. Dat mag ik wel.'' Minnaar, die communicatiewetenschappen studeerde in Nijmegen, zegt goed te kunnen stimuleren en ,,ik kan dingen redelijk goed naar mijn hand zetten''. Over zijn grote wens wil hij best vertellen. Hij wil ooit nog een dramaserie over Pim Fortuyn maken bij zijn nieuwe werkgever. ,,Zou goed bij de TROS passen.''

Personalia@nrc.nl