Het beeld

Op de laatste fruitschaal van dit televisieseizoen liggen de appels en peren van de maanden mei en juni, de beste programmaseries uit eigen teelt. Als we buitenlandse producties mee zouden rekenen, dan stond de derde reeks van The Sopranos (VARA) zonder concurrentie aan de top, maar er was meer goede import, zoals het intelligente Deense etno-entertainment På kanten af verden (Op de rand van de wereld, VPRO), waarin de brutale verslaggever Thomas Breinholt op bezoek gaat bij mensenetende Papoea's, 17de-eeuwse christelijke Duitse cowboys in Paraguay en een echte Zoeloekoning.

Uit de top-5 verdween de eenmalige thema-avond Wat doen wij met onze ouders? (VPRO) en De Donderdag Documentaire (HUMAN/IKON), waarvan in deze periode alleen Ik sta altijd over Annemarie Grewel de hoogste toets der kritiek kon doorstaan. De derde afvaller is Nova (NPS/VARA/NOS), waar men de weg weer een beetje aan het kwijtraken is, met veel human interest en binnenlandse dorpspolitiek, en dat het kwalitatief moet afleggen tegen de soms verrassend diepgravende gesprekken in Buitenhof.

5(-) Recordings (VPRO). Alternatieve ambtsberichten uit multicultureel Nederland. Arno Kranenborg en Eric Velthuis leggen zonder poespas en emotioneel loepzuiver liederen vast vol verlangen naar elders of vroeger. Mooie etnografie op prime time.

4(-) Keuringsdienst van Waarde (RVU). Uiterst nuttig en droogkomisch consumentenprogramma over marketing en verkoop van gebakken lucht. De redactie bestrijdt ambachtelijke tussendoortjes, chocoladeslavernij en vlees van onduidelijke herkomst.

3(3) Tegenlicht (VPRO). Ruimschoots de beste achtergrondreportages en documentaires van de publieke omroep. De redactie wil alleen iets te veel ingrijpen in vaak heel goede aankopen. Beste eigen nieuwe producties: Big Brother in het Midden-Oosten (Sarah Vos), Riverside Conversations over de uitbreiding van Europa en Hans Kellers Letland ontketend.

2(2) Peking Express (Net5). Enerverende Belgisch-Nederlandse coproductie over een race van toeristenkoppels die over taiga, steppe en woestijnwegen van Moskou oostwaarts moesten liften, bleef tot het einde spannend en leerzaam. Gepassioneerde commerciële televisie met lef en een hart.

1(-) RAM Cannes journaal (VPRO). Onder lastige omstandigheden degelijke dagelijkse verslaggeving van het belangrijkste filmfestival van het jaar. Redacteuren Harry Hosman, Corine van Egeraat, Jos van den Bergh en zieke presentator Ronald Ockhuysen gaven het goede voorbeeld aan wezenloze kunstprogramma's, dat je in korte reportages wel degelijk tot de kern kunt komen, als je weet waar je het over hebt. Beter en levendiger ook dan de gemiddelde reguliere uitzending van RAM.

Rotste mispels op de fruitschaal: al het zielloze gebazel over sport. Gepassioneerde uitzonderingen: (Wachten op) Holland Sport (VPRO) en de meeste uitspraken van Jan Mulder in Villa BVD (RTL4). In het hol van de oranjeleeuw wordt daar met vakmanschap een ontspannen dagelijks programma gemaakt over een dun onderwerp.