Nieuwe kapitaalinjectie voor redding Mitsubishi

De Japanse autofabrikant Mitsubishi Motors heeft de afgelopen dagen via de uitgifte van nieuwe aandelen 546 miljard yen (ruim 4 miljard euro) extra kapitaal binnengehaald voor herstructurering van het bedrijf. De kapitaalinjectie is daarmee 100 miljard yen hoger uitgekomen dan was voorzien bij de aankondiging van de herstructureringsplannen op 21 mei. Toen ging Mitsubishi uit van een kapitaalinjectie van 450 miljard yen. Zakenbank J.P. Morgan steekt 150 miljard yen nieuw kapitaal in Mitsubishi en investeringsmaatschappij Phoenix Capital nog eens 100 miljard yen, zo maakte Mitsubishi vandaag bekend. Dit komt bovenop eerder bekendgemaakte investeringen van bedrijven uit de Mitsubishi groep, zoals de Bank of Tokyo Mitsubishi. Het geld zal worden gebruikt voor aflossing van schulden en financiering van de herstructurering.

De aankondiging kwam na de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering vanmorgen, die begon met diepe excuses van scheidend president Yoichiro Okazaki voor de schandalen die het bedrijf heeft veroorzaakt. Een aantal voormalige topmensen van het bedrijf is gearresteerd vanwege verborgen gehouden gebreken aan de auto's waardoor dodelijke slachtoffers bij ongelukken zijn gevallen.

De autoverkopen van Mitsubishi zijn in Japan ineengezakt en bedroegen in mei 40 procent minder dan in dezelfde maand vorig jaar. Gisteren kwam Mitsubishi nog in opspraak toen bekend werd dat Fuso, de truckdivisie van het bedrijf, zijn vrachtwagens terug naar de garage roept. In een niet eerder vertoonde terugroepactie gaat het concern alle trucks inspecteren, niet alleen de 840.000 die al krachtens lopende acties worden onderzocht.

Door de nieuwe aandelenuitgifte zal het belang van DaimlerChrysler in Mitsubishi dalen van 37 procent tot zo'n 20 procent, waarmee het bedrijf geen controlerend belang meer zal hebben. De problemen bij Mitsubishi leidden bij DaimlerChrysler tot een bestuurscrisis toen topman Jürgen Schrempp, die nieuw Duits geld in Mitsubishi wilde investeren, werd teruggefloten door aandeelhouders en commissarissen van DaimlerChrysler. De Duitse topman Rolf Eckrodt stapte op bij Mitsubishi.