Navigeren zonder inbouw

Navigatiesystemen in de auto zijn handig maar duur. Het Nederlandse bedrijf TomTom heeft goedkopere alternatieven.

Twee jaar geleden beleefden de navigatiesystemen voor de auto een revolutie. Tot dan toe moest de apparatuur worden ingebouwd en begonnen de prijzen bij zo'n 1.000 euro. Het Nederlandse bedrijf TomTom doorbrak dit stramien met een navigatiesysteem dat alleen bestond uit een sensor voor oriëntatie op de satellieten van het global positioning system, en een hoeveelheid software. De sensor werd aangesloten op een pocket-pc, de software werd daarop geïnstalleerd en de navigatie kon beginnen. Inbouwen onnodig; verplaatsbaar van de ene auto naar de andere.

Wie al een geschikte zakcomputer had was klaar voor minder dan de helft van de prijs van een goedkoop navigatiesysteem. Wie de computer erbij moest kopen was nog altijd goedkoper uit en had een veelzijdige pocket-pc op de koop toe. Intussen zijn de prijzen verder gedaald. Een pocket-pc met TomTom Navigator heb je nu al voor circa 700 euro; zelfs voor 500 euro is de combinatie inmiddels gesignaleerd. Een opmerkelijke aanbieding doet op het ogenblik Orange. Wie daar een gsm-abonnement afsluit en kiest voor de geavanceerde cameratelefoon annex zakcomputer met draadloos internet SPV M-1000, krijgt het navigatiesysteem van TomTom erbij en betaalt afhankelijk van het abonnement 370 tot 675 euro voor het geheel.

Ideaal is de combinatie van navigatiesysteem met zakcomputer niet, want er zijn nogal wat snoeren nodig. De gps-ontvanger moet met de pocket-pc verbonden worden en heeft zelf stroom nodig uit de sigarettenaansteker van de auto. De speaker van een pocket-pc is van slechte kwaliteit; de gesproken aanwijzingen van het navigatiesysteem zijn niet altijd goed te verstaan, tenzij er nog meer kunstgrepen worden uitgehaald zoals het aansluiten van een koptelefoon.

Toch maar weer een gespecialiseerd apparaat dan? TomToms nieuwe product is een draagbaar navigatiesysteem, de GO, dat niet ingebouwd hoeft te worden en geen enkele draad nodig heeft. De GO lijkt op een miniatuur-tv. De bediening verloopt via het aanraakgevoelige scherm, dat met de vinger kan worden bediend.

In de auto moet de GO onder de voorruit worden geplaatst, omdat hij onbelemmerd uitzicht moet hebben op het zwerk, waar de gps-satellieten hangen. Een stevige zuignap wordt meegeleverd om hem aan de ruit te plakken.

Navigeren met de GO is heel plezierig. Het intoetsen van bestemmingen gaat snel doordat hij op basis van de eerst ingetikte letters de plaats- en straatnamen alvast raadt. Routeberekeningen gaan snel en de stemmen die de aanwijzingen uitspreken zijn prima te verstaan. Dat laatste is een prestatie, want aan de buitenkant valt nergens een luidspreker te ontdekken. Het is een kleine sensatie rond te rijden met het scherm in de `3D-weergave' waarbij je schuin op de kaart neerkijkt als een vogel die de auto begeleidt. De route is zo veel makkelijker te interpreteren dan in een plattegrondweergave, wat de veiligheid ten goede komt. Erg mooi is dat zijstraten worden benoemd. Nooit meer speuren naar straatnaambordjes! Nadelen: het duurt soms een paar minuten voor het systeem genoeg gps-satellieten heeft gevonden, wat bij vertrek erg hinderlijk kan zijn. Het toetsenbord op het scherm is onwennig omdat het geen qwerty- maar een alfabetische rangschikking heeft.

De ingebouwde accu gaat uren mee; een oplaadsnoer voor de sigarettenaansteker is inbegrepen. Zoals gebruikelijk bij navigatiesystemen is de kaartinformatie bijna altijd exact juist. Recent aangelegde wegen ontbreken, maar dat is moeilijk te vermijden. Standaard bevat de GO de kaart van de Benelux. Updates en extra kaarten zullen in de toekomst verkrijgbaar zijn. Prijzen daarvan zijn nog niet bekend; over het algemeen zijn deze duurder dan een wegenkaart en een stratengids samen.

Wat is er bijzonder aan de TomTom GO? Draagbare navigatiesystemen bestaan al, bijvoorbeeld van het merk Garmin. Maar deze zijn óf veel duurder (ca. 1.400 euro) óf ze hebben geen aanraakscherm en geen ingebouwde accu. De GO zelf kost 750 euro: goedkoop ten opzichte van inbouwsystemen. De gedachte dringt zich op dat je hem op de fiets of te voet moet kunnen gebruiken, maar daar is hij niet voor bedoeld. De TomTom-software kent geen fietspaden en stuurt je waar mogelijk de snelweg op.

De volgende revolutie komt er trouwens alweer aan, óók `made in Holland'. Het Amsterdamse bedrijf Route 66 introduceert eind juni een navigatiesysteem voor de mobiele telefoon. Route 66 Mobile 2005 lijkt op het oorspronkelijke product van TomTom: een gps-sensor, in dit geval draadloos, en software. Ditmaal alleen geschikt voor telefoons met het besturingssysteem Symbian; de geschikte modellen worden opgesomd op www.66.com..

Een filmpje over de TomTom GO staat op www.nrc.nl/beet.