Computer vastgelopen, even India bellen

De Indiase IT-sector blaakt van zelfvertrouwen. ,,Wij verwachten dat meer westerse bedrijven zich in de toekomst zullen richten op India en werk aan ons zullen uitbesteden.''

Bhaskar Chavali kijkt vanuit zijn kamer als een generaal over zijn troepen. De kantoortuin is zo groot als een half voetbalveld. Een paar honderd Indiërs, jonge IT-ingenieurs - de gemiddelde leeftijd is 27 – zitten achter hun schermen. Ze zijn aan het werk voor Amerikaanse bedrijven als Wall-mart en Microsoft. De vrouwen dragen sari's of zijn in spijkerbroek, de mannen kleden zich minder kleurrijk, met donkere broeken, daarboven een effen overhemd. En dit is nog maar één verdieping, de derde.

Chavali is senior vice-president van NIIT. Zijn werkplek ligt aan de drukke verkeersader, Mathura Road, in Delhi. Op de andere twee etages van zijn kantoor zijn ook NIIT-werknemers, in groten getale, aan de slag, voor onder meer Europese bedrijven, waaronder Nederlandse ondernemingen ABN Amro en ING. NIIT (National Institute of Information Technology) is een van de top tien Indiase IT-bedrijven die het meest verdienen aan de export van hun diensten naar het buitenland en de ontwikkeling van software. Andere succesrijke concurrenten zijn concerns als Tata Consultancy Services, Infosys Technolgies, Wipro en iFlex Solutions.

Deze snel groeiende concerns profiteren van de stijging van uitbesteding (offshore outsourcing), door Westerse bedrijven, van hoogwaardig werk op het gebied van informatietechnologie aan Indiase IT-ondernemingen. Dit zijn de bedrijven die in Europa en de Verenigde Staten dure IT-employees voor hun banen doen vrezen. Zo verdient een werknemer van NIIT met vijf jaar ervaring gemiddeld tussen de 13.000 tot 15.000 dollar per jaar.

,,Je kan steeds meer werk op afstand doen. Je hebt alleen maar een kabeltje nodig voor een goede verbinding. En als we echt extra informatie nodig hebben om de klus te klaren, dan sturen we gewoon iemand naar onze klant toe'', zegt Chavali.

Vorige maand publiceerde Ernst & Young nog een onderzoek, waaruit bleek dat het verplaatsen van IT- en andere activiteiten naar lagelonenlanden als India en China dit jaar naar verwachting ongeveer 15.000 banen in Nederland gaat kosten. De ondervraagde ondernemers spraken de verwachting uit dat vooral de softwareontwikkeling en callcenter worden uitbesteed aan het buitenland. Maar ook helpdesk-achtige activiteiten worden steeds meer gedaan door bedrijven uit bijvoorbeeld India.

Indiërs zijn bereid lange dagen te maken. In India duurt een werkweek bovendien nog zes dagen. Officieel zijn de werktijden bij NIIT van 9.00 uur tot 17.45 uur. ,,Maar vaak wordt er ook 's avonds en 's nachts gewerkt, als er bij voorbeeld onderhoud moet worden gepleegd bij een mainframecomputer van een buitenlandse klant'', zegt Chavali.

Hij geeft nog een ander voorbeeld van outsourcing, van een Britse klant, een verzekeraar. ,,De tussenpersonen van de verzekeraar begeleiden de consument bij het kopen van verzekeringen.

Die polissen moeten aan allerlei regelgeving voldoen en worden hier naar toe gestuurd. Wij checken of de adviseur de polis heeft verwerkt in overeenstemming met de Britse wetgeving. Daarvoor zijn speciale programma's ontwikkeld. Er zijn ook banken die het verwerken van betalingsverkeer in Azië aan ons hebben uitbesteed.''

NIIT (omzet 200 miljoen dollar) opereert vanuit zo'n 3800 vestigingen, waarvan 250 in het buitenland. Het bedrijf richt zich op klanten afkomstig uit de detailhandel, transport en de financiële wereld. ,,Wij hebben liever een beperkt aantal cliënten, waarmee we zaken doen, dan een grote hoeveelheid waarvoor je kleine klusjes doet.''

Het is een moderne onderneming. Een werknemersportaal op de interne website biedt toegang tot online cursussen, geeft de mogelijkheid verlofdagen te regelen en ziektekostendeclaraties in te dienen. Van oorsprong is NIIT een opleidingsinstituut. Het concern werd 22 jaar geleden opgericht als antwoord op het gebrek aan IT-onderwijs en de toenemende vraag naar experts in India. Op dit moment leidt het bedrijf op haar opleidingscentra zo'n half miljoen mensen op tot IT-expert. ,,Wij verwachten dat meer Westerse ondernemingen zich in de toekomst zullen richten op India en werk aan ons land zullen uitbesteden.''