`Fahrenheit' best bezochte film in VS

De anti-Bush documentaire `Fahrenheit 9/11' van regisseur Michael Moore, die vorige week in première ging, was dit weekend de film die het meeste geld opbracht in Amerika.

Het is voor het eerst in de geschiedenis dat een documentaire speelfilms verslaat aan de kassa. Met een weekendopbrengst van 21,8 miljoen dollar verbrak Moore nu al het record voor documentaires dat hij in handen had met zijn vorige film, Bowling for Columbine. Moores anti-wapenfilm bracht in totaal 21,6 miljoen dollar op.

Het beschimpen van Bush was dit weekend de favoriete sport, schrijven de Amerikaanse media. Zij vergelijken de controverse over en het succes van Moore's film met de hype rond The Passion of The Christ van Mel Gibson. In Fahrenheit 9/11 bespot en bekritiseert Moore de daden van president Bush na de terroristische aanslagen van 11 september 2001 en zijn beslissing om een oorlog tegen Irak te beginnen.

Moore's documentaire is omarmd door linkse groeperingen in Amerika, die hun leden aanspoorden te gaan kijken. Vanuit het conservatieve kamp werd er druk op bioscoopeigenaren uitgeoefend om de film niet te tonen. Ook werd er gevraagd om een onderzoek naar de vraag of de reclamespotjes voor Fahrenheit 9/11 niet de wet op de campagnefinanciering van presidentskadidaten overtraden. In een reactie bedankte Moore alle rechtse organisaties voor hun acties tegen de film en hun uitspraken op televisie. ,,Het moedigde het publiek alleen maar aan om de film te gaan zien.''

Moore zei vooral tevreden te zijn over het feit dat de film geen preek voor eigen parochie blijkt te zijn. ,,Het grootste nieuws is dat de film het goed doet in de staten die bij de vorige verkiezingen voor Bush kozen.'' Zondag was het succes van de film en de mogelijke invloed op de presidentsverkiezingen eind dit jaar veelvuldig onderwerp van gesprek bij talkshows.

De New York Times spreekt van een ,,fenomenale opening'' en van een ,,overtuigende overwinning'' voor Moore en de bazen van Miramax, Harvey en Bob Weinstein. Miramax kocht de rechten van de film terug van moedermaatschappij Walt Disney, die dit voorjaar weigerde de film te distribueren vanwege de ,,opruiende toon en inhoud''.

Fahrenheit 9/11, winnaar van de Gouden Palm in Cannes, was te zien in 868 bioscopen, wat veel is voor een documentaire, maar weinig in vergelijking met dure Hollywoord-films. De belangrijkste concurrent dit weekend was de komedie White Chicks, die in 2726 zalen in première ging. Bowling for Columbine ging in 2002 uit in slechts acht bioscopen en kwam ook na het winnen van een Oscar niet verder dan 242 zalen. Deze week zullen honderden extra bioscopen Fahrenheit 9/11 gaan draaien. Harvey Weinstein zei te verwachten dat de film in 2000 zalen komt. Exit polls in vijftien steden gaven aan dat 93 procent van het publiek de film ,,absoluut aanbeveelt''.

Met een knipoog naar de film Spider-man 2, die woensdag uitkomt en naar verwachting de grote zomerhit wordt, zei Moore dat hij ernaar uitkeek de komende maanden met Spiderman op te trekken om heel Amerika ,,waarheid en gerechtigheid'' te brengen.