Voorkeur Beeldende Kunst

Matulu

Tshibumba Kanda Matulu (1947) was een reclameschilder. Maar pas in 1973 kwam die tot uiting en binnen twee jaar maakte Matulu zijn magnus opus: de nationale geschiedenis van Congo in 102 schilderijen. De stijl is naïef, zonder perspectief of ruimtelijkheid. Het Tropenmuseum kocht de serie. L'histoire de Zaire is een visuele geschiedschrijving en vooral opgehangen aan de daden en namen van Grote Mannen: Tsjombe, Kasavubu, Mobutu en Lumumba.

Congo in Cartoons: 102 schilderijen van Tshibumba Kanda Matulu t/m 3 okt Tropenmuseum, Linnaeusstraat 2, Amsterdam. Dag 10-17u

Schildersdorpen

Vanaf het midden van de negentiende eeuw ontdekten kunstenaars overal in Europa `bezielde dorpen', met Barbizon als bekendste `schilderachtige' voorbeeld. Nederland bleef niet achter. Op een expositie in het Singer Museum in Laren wordt werk getoond uit veertien Nederlandse plaatsen die `schildersdorpen' werden in de periode 1840 tot 1940. Van het natuurschoon is nog veel overgebleven, en dat wordt op de expositie gedemonstreerd met grote kleurenfoto's.

Schildersdorpen in Nederland t/m 29 aug in het Singer Museum Laren, Oude Drift 1. Di t/m zo 11-17u.

Perception of Space

Aanraken, erop gaan liggen – alle dingen die verboden zijn bij een expositie van kunstwerken zijn hier juist de voorwaarde voor het bekijken, of ondergaan, ervan. Vier kunstenaars exposeren op de tentoonstelling Perception of Space in Museum Boijmans Van Beuningen werken die gaan over de zintuiglijke beleving van ruimte: Erneste Neto (Rio de Janeiro, 1964), de Belgische kunstenaar Ann Veronica Jannsens (1956), Mark Bain (Seattle, 1966) en de Italiaan Massimo Bartolini (1962).

Perception of Space t/m 1 aug in Mus Boijmans v Beuningen, Museumpark 18, R'dam. Di t/m za 10-17u, zo 11-17u.

Breitners Amsterdam

Een bezoek aan de tentoonstelling Breitners Amsterdam in het Amsterdams Historisch Museum is een wandeling over een magnetisch veld. Aan de ene kant trekt de magistrale schilderkunst van de in 1857 in Rotterdam geboren grand maître van licht, kleur en zwierige beweging. Aan de andere kant is de topografische herkenning van de plekken in Amsterdam Breitner kwam er in 1886 wonen en overleed er in 1923 een opwindend spel. De kunstenaar is verknocht aan de dynamiek van bouwen en slopen. Stadsuitbreidingen en stadsdoorbraken inspireren hem. De werken Schaftuur bouwput Van Diemenstraat (omstreeks 1898) en Besneeuwde bouwput van de winkelgalerij in de Raadhuisstraat (1898) zijn de meest monumentale, documentaire schilderingen die er bestaan van de Amsterdamse stadsontwikkeling. De expositie toont ook het verloop van Breitners schilderkunst. In 1898 betrok hij een speciaal voor hem gebouwd atelier op Prinseneiland, ten noorden van de Haarlemmerbuurt. De meeste monumentale schilderijen De Dam uit 1898 voorop zijn overbekend. Maar al die vertrouwde Amsterdamse Breitnerbeelden waren niet eerder bij elkaar. Het is een feest van herkenning in het kwadraat. Bij wijze van toegift is in het museum een hoekje nagebouwd van Breitners atelier. In de aankleding overheerst het bordeelrood met als meesterwerken Liggend naakt (1889) en het onvolprezen doek Meisje in rode kimono (Geesje Kwak), gemaakt omstreeks 1893.

Breitners Amsterdam t/m 5 sept in het Amsterdams Historisch Museum, Kalverstraat 92, Nieuwezijds Voorburgwal 357. Ma t/m vr 10-17u, za en zo 11-17u En verder

Chen Zhen - Dancing Body/Drumming Mind t/m 15 aug in GEM, Stadhouderslaan 43, Den Haag. Di-zo 12-20u; Vlaamse pracht uit de 16de en 17de eeuw, Bonnefanten Museum, Av Ceramique, Maastricht. Di-zo 11-17u; Situaties t/m 4 juli in Museum De Paviljoens, Odeonstr 3, Almere. Wo t/m zo 12-17u, do en vr 12-21u; Rosemin Hendriks: tekeningen 1997-2004 t/m 27 juni en de Weense avant-garde t/m 4 juli Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41. Di-zo 11-17u; In Brazilië met Albert Eckhout t/m 27 juni Mauritshuis, Korte Vijverberg, Den Haag. Di-za 10-17u, zo 11-17u