OM: verkeerde bouw steiger Amercentrale

Het instorten van de steiger in de stoomketel van de Amercentrale in het Brabantse Geertruidenberg op 28 september vorig jaar is mogelijk te wijten aan fouten in het ontwerp of bij de bouw van de stellage.

Justitie heeft twee bedrijven en negen van hun medewerkers aangemerkt als verdachten. Dat heeft het openbaar ministerie in Breda gisteren bekendgemaakt. Door het ongeval kwamen vijf onderhoudswerkers om het leven. Acht mannen waren tijdens het ongeluk op de steiger in de stoomketel aan het werk.

Met de voorlopige conclusie van justitie komt een einde aan speculaties dat onjuist gebruik van de 77,5 meter hoge steiger het ongeval zou hebben veroorzaakt. In de dagen na het ongeval werd gesuggereerd dat de steigers waren bezweken onder het gewicht van het grit dat er bij het schoonmaken van de ketel op zou zijn terechtgekomen.

Justitie wil niet zeggen welke twee bedrijven verdacht zijn. Het onderzoek is nog gaande. Waarvan ze precies worden verdacht wil justitie ook niet zeggen. Om de bedrijven en medewerkers te kunnen aanwijzen, heeft justitie de onderlinge contracten, taken en bevoegdheden bestudeerd van de bedrijven die bij het ontwerp en de bouw betrokken waren.

De rechter-commissaris van de Bredase rechtbank is inmiddels een gerechtelijk vooronderzoek begonnen. Dat kan enkele maanden duren. De nabestaanden van de vijf slachtoffers zijn gisteren over de staat van het onderzoek ingelicht.

De stoomketel van de Amercentrale is na het ongeluk van bovenaf ontruimd met behulp van een hangbrug. Het ontruimen heeft zes weken geduurd. Dertig medewerkers van de Arbeidsinspectie hebben toezicht gehouden op de ontruiming door een demontagebedrijf, dat daarvoor tweehonderd mensen heeft ingezet.

Het Rotterdamse bedrijf Hertel, verantwoordelijk voor de steigerbouw en het gritstralen tijdens de revisie van stoomketel, vindt het te vroeg om inhoudelijk in te gaan op de bevindingen van justitie.

Het bedrijf laat weten zich samen met Albuko, bouwer van de rampsteiger, te zullen buigen over de technische kant van het rapport. ,,We bemerken dat de aandacht zich verlegt naar het ontwerp en de bouw van de steiger. Hertel betreurt het dat het er op lijkt dat de conclusies van het vooronderzoek vooralsnog vele andere mogelijke oorzaken buiten beschouwing laten'', aldus een verklaring.