ANWB: mijd Antwerpen

De rondweg van Antwerpen wordt opgeknapt. Vakantiegangers zullen daar deze zomer veel hinder van ondervinden. En dan zijn er ook nog eens werkzaamheden in de Ardennen.

Helikopters in de lucht, politieagenten op iedere hoek van de straat. In België was men op de eerste dag van de werkzaamheden aan de ringweg van Antwerpen op alles voorbereid. ,,Laat ze maar komen, we zijn er klaar voor'', zei een motoragent strijdlustig.

Maar er gebeurde weinig. Geen monsterfiles of extreme gevallen van verkeersagressie als gevolg van de werkzaamheden. Zowel op de twee overgebleven rijvakken van de ring als op de Singel, die dienst doet als alternatieve route, kon het verkeer gewoon zijn gang gaan.

Maar één zonnige dag maakt de zomer niet. Zowel het Nederlandse vrachtverkeer als de vele Nederlandse vakantiegangers die naar het zuiden willen reizen, zullen de komende tijd veel overlast ondervinden van de werken op de Antwerpse ring. Het einde is nog lang niet in zicht, de werkzaamheden gaan twee jaar duren. Dit jaar wordt de buitenring richting Nederland onder handen genomen, volgend jaar is de binnenring aan de beurt. Op de ring moet het verkeer momenteel over twee versmalde rijstroken.

Vanaf 1 juli gaat een buis van de Kennedytunnel dicht. Het doorgaand verkeer zal dan voornamelijk worden omgeleid via de Liefkenshoektunnel, een tolweg die als alternatieve route wordt aangeraden en de autobestuurder vier euro kost. Voor vakantiegangers met caravans, woonwagens en andere brede voertuigen wordt de tolweg vanaf juli de enige manier om Antwerpen te passeren. De ring wordt een maand lang voor hen verboden terrein. ,,Wij verwachten heel veel problemen als de vakantietrek begint. Mensen die naar Frankrijk of Spanje willen reizen, raden wij aan Antwerpen volledig te vermijden en via Bergen op Zoom, Maastricht of zelfs Duitsland te rijden'', aldus een woordvoerder van de ANWB.

De A58 is een alternatief. Op deze rijksweg, Roosendaal richting Bergen op Zoom, is een extra rijstrook voorzien om de overlast van het werk aan de Antwerpse ring op te vangen. De vluchtstrook kan met behulp van verplaatsbare panelen worden omgevormd tot een rijstrook.

Wie vervolgens door de Ardennen wil rijden moet opnieuw rekening houden met vertraging. Aan de E25 en E411 wordt tot eind augustus ook volop gewerkt.

Nederlandse vrachtwagenchauffeurs die in en rond Antwerpen moeten zijn houden hun hart vast voor wat zij beschouwen als een twee jaar durende lijdensweg. ,,We zouden België aan Congo moeten verkopen'', reageert Mans Vijverberg in een wegrestaurant nabij Antwerpen op de vraag of hij last van de werken ondervindt. ,,Kijk, dat ze die weg moeten herleggen, dat begrijp ik. Het was ook dringend nodig. Maar waarom moeten ze in Antwerpen alles tegelijk doen? De Leien liggen open, de ring is afgesloten en de Singel is voor ons ook niet bruikbaar. Vanmorgen heb ik drieënhalf uur gereden over een traject van zestig kilometer. Ik kan je verzekeren dat klanten niet al te vriendelijk reageren als je plots twee uur later aankomt dan voorzien.''

Chauffeur Cees Brandwijk, ook uit Nederland, valt zijn collega bij. ,,Wij rijden allebei met een tankwagen met gevaarlijke stoffen. Dat mag nu niet over de ring, dus moeten we via allerlei binnenwegen op onze bestemming komen. Dat is veel gevaarlijker; ik moet verschillende dorpen passeren en heb vandaag dubbel zoveel kilometers afgelegd.''

Per dag rijden zo'n achtduizend Nederlandse vrachtwagens over de Antwerpse ring. Dat bedrijven door de wegwerken verliezen lijden, staat volgens de organisatie van transportwerkgevers Transport en Logistiek Nederland (TLN) vast. Hoeveel is nog onduidelijk. ,,Het is nog te vroeg om concrete uitspraken te doen, maar we maken ons ernstig zorgen. Er zijn geen goede alternatieven voor het vrachtverkeer.'' Als de Kennedytunnel dicht gaat, adviseert TLN chauffeurs via de Liefkenshoektunnel te rijden. ,,Daar moeten vrachtwagens vijftien euro tol betalen'', zegt een woordvoerder van TLN. ,,We hebben de Vlaamse overheid gevraagd om een tolvrije doorgang, maar die hebben we niet gekregen. Eigenlijk gaan we daarmee niet akkoord.''

Oponthoud www.werkenantwerpen.be