De gelaarsde kat als huurling in Hollywood

Gejoel en gejuich in Cannes. Tussen alle cinematografisch geweld van Emir Kusturica tot Apichatpong Weerasethakul was er op een zonnige festivaldag de onbekommerde kwaliteit van Dreamworks, van Shrek 2. Wat deerde het dat deel twee zonder schroom voortdroomde op het geanimeerde stramien van deel een? De scheldkanonnades van de ezel en de boeman, de weerbarstige liefde tussen boeman Shrek en zijn boevrouw, prinses Fiona, en de parade van andere sprookjesfiguren – alles wat de wereld veroverde in deel een, serveert het creatieve team (verdubbeld tot vier regisseurs) nog eens uit in deel twee.

Het lijkt wel alsof deel twee iets milder is dan deel een, maar misschien zijn we intussen gewend geraakt aan scènes als die waarin Fiona een zeemeermin die bij toeval in Shreks armen belandt, terugsmijt in zee en we de haaien meteen op haar af zien springen. I'm in love, I'm in love jubelt het liefdesliedje erbij.

In deel een vonden ze elkaar, in deel twee zijn ze getrouwd en nemen ze hun intrek in een Hans en Grietje huisje in het moeras. Ze moeten alleen nog even op bezoek bij de ouders van Fiona, die ook hun zegen moeten geven aan hun nieuwe schoonzoon. De wolf en de zeven geitjes willen zolang wel op hun huisje passen en dan gaan ze naar Far and Away land, dat bij nadere beschouwing het Hollywood blijkt te zijn waar Eddie Murphy zich al vrolijk over maakte in Beverly Hills Cop, het protserige, nichterige, ijdele Hollywood, met een stretched-limo koets.

Het grootste verschil in de humor tussen 1 en 2, is dat in deel een vooral gespeeld werd met karakters en sjablonen uit bekende sprookjes. In deel twee wordt vooral gespeeld met iconen uit bekende films. Een herbergscène verwijst naar The Lord of the Rings, een zwoel-zingende fee verwijst naar Michelle Pfeifer in The Fabulous Baker Boys. De sprookjesfiguren gaan pas weer een rol spelen op het eind, als zij Shrek te hulp schieten. Dat gebeurt tijdens het huwelijksfeest op het kasteel, waarbij we een typische Oscar-avondstem horen zeggen dat `iedereen die iets betekent vanavond aanwezig is': Hans en Grietje, Klein Duimpje (wiens broodkruimels keurig worden opgeveegd), enzovoorts. Er is weer een hilarische hoofdrol voor de drie blinde muizen en Pinokkio.

Ook de twee grootste attracties van deel 2 zijn sprookjesachtig. Allereerst de Gelaarsde Kat, een onbetrouwbare huurling met het Spaanse accent van Antonio Banderas en twee smeltende poeziealbumplaatjespoezenogen als geheim wapen. Zijn valsheid en zijn samenspel met de verontwaardigde ezel leverden in Cannes terecht de meeste lachsalvo's op. In de tweede plaats het geheim dat Fiona's vader met zich meedraagt. Die verborgen schande, genadeloos uitgebuit door Shreks tegenstanders, mag in het kader van een animatiesprookje als een serieuze psychologische verklaring voor het koppige gedrag van de koning worden beschouwd.

Shrek 2. Regie: Andrew Adamson, J. David Stem, Joe Stillman, David N. Weiss. Met de stemmen van Mike Myers, Cameron Diaz, Eddie Murphy, Antonio Banderas, John Cleese. Nederlandse versie: Peter Blok, Carlo Boszhard, Angela Schijf. Vanaf zaterdag voorpremières in meer dan tien steden.