Arubaanse leverancier van ijspret

Zijn moeder was een beroemd operazangeres op Aruba. Zelf won hij in zijn jeugd tweemaal een groot songfestival op het eiland. De nieuwe directeur worldwide van Holiday on Ice, Ruud Steenhuisen (46), groeide op in de amusementswereld. Voor iemand die in het Caraïbisch gebied geboren en getogen is, liggen ijsshows niet echt voor de hand. Maar Steenhuisen is een wereldburger. Nadat hij het Colegio Arubano in Oranjestad had doorlopen, vertrok hij naar de Verenigde Staten voor een opleiding marketing. Met zijn diploma op zak kwam hij in 1982 in Panama terecht, waar hij zijn vrouw leerde kennen.

In Panama werkte Steenhuisen als marketing- en productmanager bij achtereenvolgens Sherwin Williams paint products, Citibank de Panama en Nestlé. Hij verliet het land vlak voordat Bush sr. het Amerikaanse leger in december 1989 de opdracht gaf Panama binnen te vallen. ,,De instabiele situatie deed ons besluiten naar Nederland te verhuizen; ik was er nooit eerder geweest.'' Steenhuisen vond al snel een baan als marketingdirecteur bij creditcardmaatschappij Diners club.

Via een headhunter kwam hij in 1993 terecht bij platenmaatschappij Polygram, waar hij een cd-club opzette, naar het voorbeeld van de vele populaire boekenclubs. De cd-club, Music Plus, was een joint venture van Polygram, Sony Music en Warner music. Het concept werd een groot succes. Polygram maakte twee miljoen gulden winst, een van de redenen waarom Steenhuisen werd gevraagd de cd-club ook in Brazilië te lanceren.

Volgens Aad van den Berg van reclamebureau Art house, dat destijds de reclame voor Music Plus verzorgde, is Steenhuisen een zeer gedreven man. ,,Hij eist resultaat. Is hard voor zowel zijn personeel als zijn bazen. Met name strategisch vind ik hem sterk. Hij weet precies wat het publiek wil.''

Na de verkoop van Polygram aan Universal, in 1999, kreeg Steenhuisen het directeurschap van Polygram Portugal aangeboden. Nadat hij het platenlabel in dat land nummer één had gemaakt, was hij toe aan iets nieuws. Steenhuisen: ,,Portugal is een mooi land, maar het is weinig dynamisch. Het duurt eindeloos voordat je iets voor elkaar krijgt; het tempo ligt stukken lager.''

Bij Stage Holding, de live entertainment onderneming van Joop van den Ende, zag men wel wat in de Arubaan. Het directeurschap van Holiday on Ice in Duitsand – een door Endemol opgekocht bedrijf – leek hem op het lijf geschreven. Steenhuisen: ,,Duitsland is voor Holiday on Ice een belangrijke markt. Wij hebben traditioneel veel publiek daar. Ik ben eerst eens gaan onderzoeken waarom mensen naar onze shows komen. Op de eerste plaats is dat omdat ze de kostuums mooi vinden. In de tweede plaats vanwege de muziek.'' Het schaatsen is volgens Steenhuisen voor Duitsers van minder grote betekenis.

Steenhuisen besloot de hulp in te roepen van Rudolph Moshammer, een beroemdheid op modegebied in Duitsland. ,,Moshammers ontwerpen zijn exclusief en extravagant. Ik heb hem gevraagd de kleding te ontwerpen voor onze Diamond-tour, een grootse show ter gelegenheid het zestigjarig bestaan van Holiday on Ice in 2003. Ik heb hem ook gevraagd om de show aan te prijzen. Een aanprijzing van hem heeft meer impact dan als ik het doe.''

Steenhuisen denkt niet dat de recessie invloed zal hebben op de kaartverkoop van Holiday on Ice. ,,Juist niet'', zegt hij. ,,Een groot deel van onze doelgroep bestaat uit ouderen. Die hebben wel minder te besteden, maar ze willen zich toch amuseren. Onze kaartjes zijn in vergelijking met andere evenementen niet duur. De duurste plaatsen bij ons kosten 40 euro. Dan kun je ook je kinderen nog eens meenemen.''

Steenhuisen wil de komende jaren Spanje en China gaan veroveren met Holiday on Ice. ,,Zowel voor Spanje als China geldt dat het besteedbaar inkomen per hoofd van de bevolking enorm is gestegen de afgelopen jaren. In China is het einde nog lang niet in zicht. En ook Spanje is een enorme groeimarkt.'' Spanje en schaatsen, het lijkt een vreemde combinatie. De enige beroemde schaatser die Spanje heeft voortgebracht is Antonio Gómez. Maar dat was meer te danken aan zijn komische gekrabbel op het ijs dan aan zijn schaatskwaliteiten. Steenhuisen: ,,Holiday on Ice staat voor een familiegevoel. Dat spreekt de Spanjaarden aan.'' Het ijsshowbedrijf heeft een omzet van ruim 40 miljoen euro. Als het aan de ambitieuze Steenhuisen ligt gaat deze de komende jaren nog flink omhoog.