Hitsige Usher charmeert zijn gillende fans

Triomfantelijk benadrukte Usher dat ze werkelijk uit Rotterdam kwam: het meisje uit het publiek dat hij zojuist het hof had gemaakt. Het kunstje is al eerder vertoond, door zijn rivaal Bobby Brown bijvoorbeeld, maar Usher deed het beter dan wie ook. Nietsvermoedend werd ze op de sofa gezet, nerveus blikkend naar haar eigen beeld op de grote videoschermen. Daar verscheen Usher in een mooi kostuum met een bos bloemen voor haar, en een falset die smeekte als Marvin Gaye in zijn vurigste Let's Get It On-periode. Ze kreeg kusjes en een voetmassage, onder oorverdovend gegil van alle andere meisjes die daar o zo graag in haar plaats hadden willen zitten.

Een slimmere vorm van publieksparticipatie is er niet, want Usher Raymond IV is de onbetwiste, zijdezachte `Love Man' van de huidige r&b-generatie. Zijn succes kwam op onwaarschijnlijke manier tot stand. Hij behoort niet tot de mooiste jongens en zijn platencontract kreeg hij dankzij het feit dat hij al sinds zijn dertiende in soapseries acteerde. Op 25-jarige leeftijd is Usher een veteraan in het showbizvak met miljoenenverkopen, hits en en een hele verzameling Grammy Awards op zak. Bij zijn concerten draait het meer om zijn persoonlijkheid dan om de muziek. Hij is een fantastisch danser, maar door het ontbreken van echte achtergrondzangers en de nadruk op bombastische computermuziek van zijn slechts vier man sterke band kwam de muziek gisteravond in Rotterdam nauwelijks tot leven.

Het uitverkochte Ahoy' was desondanks extatisch, want Usher wond de meisjes om zijn vinger. Broadway-achtige showballetten, verkleedpartijen en sensuele dans dienden vooral om de ster telkens in een nieuw, romantisch of hitsig licht te zetten. Golven van extase gingen door de zaal als Usher zijn naakte torso toonde, neukbewegingen maakte of als pooier in hoerig rood licht tussen zijn willige danseressen bewoog.

Het overspel-thema van zijn recente cd Confession werd uitgediept met geile dans, smekende zang en uiteindelijk de boetedoening, toen hij vertwijfeld het T-shirt van zijn lijf scheurde. Zijn honingzoete falset en de overdaad aan smekende ballades deden in de verte denken aan de sfeer van Marvin Gaye en het evenzeer door de teloorgang van een relatie ingegeven Here, Here My Dear, ware het niet dat Usher in de uitwerking tekort schoot. Zijn stem, die in hetzelfde register beweegt als dat van zijn gillende fans, viel dikwijls weg tegen de duizenden meisjes die zijn teksten woord voor woord meezongen. Het gebrek aan muzikale interactie op het podium werd nog eens ingewreven toen de dansers gebruik maakten van nepmicrofoons, terwijl de ingeblikte achtergrondzang onverstoorbaar doorging als de `zangers' wegdraaiden.

De show maakte veel goed, met de fabelachtig lenige Usher die voorop ging met dynamische streetdance en een salto achterover tijdens het stampende slotnummer Yeah! Je moet er van houden, zo'n voorstelling waarin stukjes videoclip en voorgeprogrammeerde muziek een vaste plek hebben, maar in zijn soort was het een toppunt van glitterende wegwerpromantiek. Vooral voor het Rotterdamse meisje dat de charmes van Usher heel eventjes van dichtbij mocht proeven.

Concert: Usher. Gehoord: 21/6 Ahoy', Rotterdam. Herhaling: 5/7 Ahoy'.