Auto leert inparkeren

Autofabrikanten komen bestuurders te hulp bij het inparkeren. Er zijn al parkeerrobots die volautomatisch kunnen fileparkeren. Vooral als het krap is, scheelt dat veel stress.

Fileparkeren betekent voor veel automobilisten stress. Vooral omdat de parkeerruimte meestal krap bemeten is en het voertuig tussen twee bumpers en de stoeprand moet worden gewrongen. De autobranche komt de bestuurder te hulp met de inparkeerrobot, die je auto volautomatisch, en in één vloeiende beweging, tussen twee andere auto's manoeuvreert.

De parkeerassistent meldt zelf waar er in een rij geparkeerde auto's voldoende ruimte is om het voertuig te stallen. De bestuurder rijdt nog een paar meter door, drukt op de rem, laat het stuur los en drukt op het knopje inparkeren. De auto doet de rest. Sensoren of camera's hebben de positie van de geparkeerde auto voor en achter de parkeerplek reeds gemonsterd. De boordelektronica berekent de ideale stuurcurve om de auto daartussen te manoeuvreren.

Toyota brengt sinds kort de nieuwste versie van de Prius in Japan met een parkeerrobot op de markt. Je moet bij het inparkeren wel even de tijd nemen. In één à anderhalve minuut manoeuvreert de auto zichzelf stapvoets in. Ook een parkeerhaven is voor de parkeerhulp van Toyota geen probleem. Achterwaarts draait de auto behoedzaam in het parkeervak.

Voor wie volautomatisch inparkeren toch wat te tuttig is, zijn er halfautomatische systemen in ontwikkeling. De bestuurder moet zelf gas geven en remmen. De computer stuurt. Zo'n systeem wordt onder andere ontwikkeld aan de universiteit van Koblenz. Om te voorkomen dat het stuurwiel onder de handen van de bestuurder te snel draait, zijn de stuurbewegingen afgevlakt. De automaat gooit niet, zoals mensen tijdens hun rijlessen leren, halverwege de manoeuvre driftig het stuur om, maar parkeert in met geleidelijke stuurbewegingen. Dat vergt volgens onderzoeker Philipp Wojke geen extra parkeerruimte: ,,Omdat het systeem langs wiskundige weg de optimale stuurbeweging berekent, kan het met minimale ruimte toe. Wat de parkeerassistent niet doet is voor- en achteruitsteken om de auto al zigzaggend er tussen te krijgen.''

Nog lastiger dan inparkeren is inparkeren met een caravan. Achteruitrijdend vormen auto en aanhanger een chaotisch systeem dat zich bij de kleinste stuurfout schaart en zich klemrijdt tussen bumpers en stoeprand. Ook hier biedt elektronica uitkomst: de technici in Koblenz ontwikkelden dit jaar ook een parkeerhulp voor caravans. Een videosensor achterop de auto ziet aan een merkteken op de aanhanger hoe die achter de auto staat. Elektronica berekent de juiste stuurbewegingen en blijft die tijdens het inparkeren bijstellen. ,,Zo kunnen we tot op een paar centimeter nauwkeurig inparkeren'', zegt Wojke. De parkeerhulp voor caravans wordt marktrijp gemaakt.

Introductie van de verschillende parkeerrobots op de Europese markt is volgens Guido Roozekrans van Toyota een kwestie van tijd: ,,Er is een groep mensen waarvoor dit een uitkomst is. Een parkeerhulp kan de drempel verlagen om zich met de auto in de stad te wagen.'' Wojke verwacht een snelle introductie in topklasse auto's. Hij verwacht dat over een jaar of vier ook middenklasse auto's met een parkeerassistent zullen zijn uitgerust.

Tot die tijd moeten bestuurders zich bij het inparkeren behelpen met eenvoudiger hulpmiddelen waarmee steeds meer auto's nu al zijn uitgerust: parkeersensoren en camera's die obstakels voor en achter de auto signaleren. De sensoren hebben een bereik van één tot anderhalve meter, de camera's kijken nog verder. Vaak wordt er een aantal sensoren gemonteerd om niet alleen kop-staartbotsingen maar ook zijdelingse botsingen te voorkomen. De automobilist wordt gewaarschuwd met gekleurde led-lampjes of met een geluidssignaal dat stap voor stap hoger of intenser wordt naarmate de botsing nadert. Op het dashboard van nieuwe BMW's uit de 5-, 6- en 7-serie prijkt standaard een schermpje waarop je de auto van groen naar rood ziet verkleuren aan de kant waar een botsing dreigt.

Auto's zijn soms ook uitgerust met een compact videosysteem dat bij het achteruitrijden beelden toont van een vissenoogcamera ter hoogte van de nummerplaat op de achterkant van de auto. Producent Ming Fu Hong uit Hongkong levert daarvoor een slim lcd-schermpje dat is verstopt achter een halfdoorlatende achteruitkijkspiegel. Als je de auto in zijn achteruit zet prikt het videobeeld door de spiegel heen. In z'n vooruit kan op de achteruitkijkspiegel desgewenst een dvd'tje worden afgespeeld, vertelt de documentatie uit Hongkong monter.