Van Iterson: helder

Er zijn musici die snakken naar schijnwerperlicht, andere gedijen ook prima gedijen in de schaduw. In de laatste categorie past gitarist Martijn van Iterson (1970). Hij studeerde cum laude af aan het Hilversums conservatorium, werd daar, 25 jaar oud, zelf leraar en vond zoveel werk dat een eigen band nooit zo nodig hoefde. Het was drummer Martijn Vink die hem aanspoorde na zeven jaar eindelijk maar eens een tweede cd te maken. Op het komende North Sea Festival krijgt hij een Bird Award.

Van Iterson kan het allemaal zelf niet helpen, dus ziet hij in het BIMhuis ook geen reden om dik te doen. Hij nestelt zich op een stalen barkruk, zegt `hoi' en kondigt The whole Bunch aan, de titelsong van zijn nieuwe cd, uitgebracht op het label Munich.

Wat in dit stuk onmiddellijk opvalt, naast Van Itersons prima timing, is zijn sobere stekkergebruik. Effect-pedalen gebruikt hij niet en na één draai aan één versterkerknopje is de zaak geregeld voor de hele avond. Zo simpel als hij zijn geluid bepaalt, zo glashelder is ook Van Itersons spel. Nadat hij zijn thema heeft uitgestald – al het repertoire is van hemzelf – kan iedereen volgen wat hij er mee doet; aan rommelen en foezelen doet hij niet.

Zijn behoefte om het gewoon te houden blijkt ook uit het feit dat hij graag liedjes voor zijn kinderen schrijft, `en ik heb er nogal wat.' Zijn Song for Niels is een fraaie ballad, for Gijs is slechts een fractie sneller en zijn jongste twee pakt hij samen in Twin Waltz, een medium tempo dat soms even zweeft. Van proberen is geen sprake, de arrangementen zitten als geramd.

Martijn van Iterson, spelend op de Gibson van zijn leraar Wim Overgaauw grijpt net als die terug op de traditie van de jazzgitaar. Met als basis de single-string stijl van het jong gestorven genie Charlie Christian (1916-'42) plus daarbij vleugjes Barney Kessel, Wes Montgomery of Jim Hall.

Als hij met pianist Karel Boehlee, bassist Frans van Geest en de schitterende drummer Martijn Vink op North Sea net zo overtuigend speelt als in het BIMhuis en op zijn cd, zal iedereen beamen dat de Bird voor de `Artist deserving wider Recognition' goed terecht gekomen is.

Hevig swingen met behoud van een rond en vol geluid er zijn, zeker op een jazzgitaar, maar heel weinigen die dat kunnen.

Martijn van Iterson Quartet. Gehoord: 18/6 BIMhuis, Amsterdam. 10/7 North Sea.