Rotterdam importeert de eigentijdse zwarte muziek

Rotterdam Import, het nieuwe tweedaagse festival voor eigentijdse zwarte muziekstijlen, trok dit weekend niet veel publiek, maar was toch een geslaagd festijn. Dat was in de eerste plaats te danken aan de fantastische lokatie naast de Erasmusbrug, in de gebouwen van Las Palmas, Cruise Terminal en PakhuisMeesteren. Op acht podia werd opgetreden, tussendoor konden de 3.500 (in plaats van de verwachte 8.000) bezoekers op terrasjes zitten aan het water. Zo wordt een popfestival een comfortabel genoegen.

Het programma volgt de lijn van het vorig jaar opgeheven Drum Rhythm-festival waarvoor Rotterdam Import de vervanging is, behalve dat hier meer nadruk is op hiphop. Zo speelde op zaterdag The Roots, en waren op zondag Blackalicious, Dilated Peoples en Black Eyed Peas te zien.

Het optreden van Timbaland – de handlanger van Missy Eliott – en Magoo was om gezondheidsredenen afgezegd. Maar Rotterdam had wel de primeur van het live-verschijnen van Dizzee Rascal, de maniakale rapper uit Londen. Rascal, die vorig jaar zijn debuut Boy In Da Corner uitbracht, trok zondagavond laat een toegewijd publiek dat zich niet liet afschrikken door zijn tegendraadse kijk op het menselijk bioritme en het daverende volume van liedjes als Fix Up, Look Sharp en Stop Dat opgewekt onderging. Rascal heeft een mond als een flipperkast waar de woorden ondersteboven en achterstevoren uit komen rollen. De eerste tien minuten waren overweldigend, daarna werd het eentonig.

Voor het experiment konden liefhebbers terecht in de Cruise Terminal Club waar allerlei combinaties van dj's met video en intsrumenten te zien waren. Daar kreeg het veelzijdige geluid van de Nederlandse C-Mon & Kypski weinig mensen aan het dansen. Het Engelse Fingathing verraste met een vrolijke set van een dj met een vj en een bassist die speelde op een ongewoon staand instrument met een klem tussen zijn benen. De kronkelig verende baslijnen stuwden de samples en scratches organisch voort.

Eerder op de avond hadden de Dilated Peoples in de grote zaal laten zien dat een paar hitgevoelige nummers geen opwindend optreden garanderen. Dilated Peoples, uit Los Angeles, bestaat uit twee rappers en een dj, maar niemand heeft de uitstraling of overtuiging om die minimale opstelling te overstijgen. De liedjes werden tam uitgevoerd en zelfs het indrukwekkende This Way, van de nieuwe cd Neighborhood Watch, klonk als een moetje.

Daarna mocht The Black Eyed Peas weer doen waar ze goed in zijn: de zaal ophitsen tot een uitgelaten hiphopfeest. Daarvoor hebben ze alles in huis – een complete band, drie harmoniserende rappers, een stel recente hits en een kekke blondine met een stem als een sirene. Lady Saw, een nog onbekende Jamaicaanse dancehall-zangeres moest het met minder reputatie doen, maar ook zij kreeg met haar stoere zang en rollende Jamaicaanse lettergrepen de stemming er in.

Festival: Rotterdam Import. Gehoord: 20/6 Wilhelminapier, Rotterdam.