Buitenland wil ook een Oerol festival

Het Oerol festival krijgt navolging in andere Europese landen. Maar in Nederland is de toekomst onzeker. Als er geen geld bijkomt, houdt het op, zegt directeur Joop Mulder.

Joop Mulder, directeur van het Terschellingse theaterfestival Oerol is in verschillende Europese landen uitgenodigd om gastprogrammeur te worden. Dit heeft hij gisteren bekend gemaakt, toen Oerol 2004 werd afgesloten. Mulder heeft verscheidene invitaties aanvaard. In het Spaanse Valladolid gaat hij een programma brengen in de stijl van Oerol; in zes Hongaarse dorpen aan het Balaton Meer organiseert hij het festival The Valley of Arts, met theater op locatie. Mulder wil in die landen theater brengen in de vorm die onder zijn leiding op Terschelling is ontstaan en uitgegroeid.

Oerol 2004 trok 60.000 belangstellenden, 10 procent meer dan voorgaande jaren. Er werden 90.000 kaarten verkocht voor dans-, opera- en toneelvoorstellingen aan het strand, in de polders, in de duinen en in stallen en schuren. Hoogtepunten waren de dansuitvoeringen van de groepen Elshout & Händeler, Hans Hof Ensemble en Club Guy & Roni. Theatervoorstellingen als Eindspel en Beckett & Eggs door 't Barre Land, Novecento van Porgy Franssen en het Franse gezelschap Royal de Luxe, met hun enerverende mengeling van Shakespeare's Hamlet en De ingebeelde zieke van Molière, gooiden hoge ogen. Een andere opmerkelijke voorstelling is Dol Onkruid, geïnspireerd door teksten van Bert Schierbeek. Actrices Christine van Stralen en Henriëtte Koch vertolken twee boerinnen die terugblikken op het voorbije boerenleven. De tekst treft de juiste toon: gevoelig zonder sentiment. Het is een toonbeeld van theater dat Oerol bijzonder maakt. De band tussen kunst en het eiland wordt benadrukt. Bij zijn slottoespraak benadrukte Mulder dat juist `opera, toneel en dans' zijn voorkeur zullen hebben voor het volgende festival. De slotmanifestatie van dit jaar werd opgeluisterd met een uitvoering van verschillende operafragmenten, door Buffo Operamakers en het Max Tak Orkest. Professionele en semi-professionele solisten en koorleden brachten aria's uit het werk van Mozart, Verdi, Bizet en Carl Orff. Mulder spoorde de toegestroomde aanwezigen aan om mee te zingen met Verdi's Slavenkoor ende aria van de Koningin van de Nacht uit Mozarts Die Zauberflöte, zodat `Den Haag zal horen wat er op Terschelling gebeurt'. Want Oerol 2004, het 23ste op rij, markeert een belangrijk moment. Het festival heeft bij het Ministerie van OC&W een aanvraag ingediend voor 380.000 euro om het voortbestaan van Oerol te garanderen. Mulder: ,,Al 23 jaar werken wij met een tekort op de begroting. Desondanks kunnen we elk jaar het festival laten plaatsvinden. Zonder structurele subsidie uit Den Haag is er volgend jaar geen Oerol. We ontvangen 180.000 euro en vragen het minimale: twee ton extra. Het is onzinnig volgend jaar weer van de kunstenaars te verwachten dat ze tegen een al te geringe vergoeding op dit festival komen optreden. Ik ben resoluut. Zonder die extra subsidie is er geen Oerol 2005.''

Ook economisch is Oerol voor het waddeneiland van betekenis. ,,Oerol biedt tien dagen in het voorseizoen een topbezetting,'' zegt burgemeester J. Visser. En hij voegt eraan toe: ,,Het is een festival dat op de Europese agenda staat. Hier in eigen land wordt het volstrekt ten onrechte onderschat.''