Tesco ondervindt weinig last van prijzenslag

De vrees dat Tesco schade zou ondervinden van een prijzenoorlog tussen de Britse supermarktketens is vooralsnog ongefundeerd gebleken. Na de overname van Safeway door branchegenoot Morrison en een bestuurswisseling bij Sainsbury, zijn deze twee concurrenten inderdaad begonnen hun prijzen te verlagen. Maar uit de resultaten van Tesco over het eerste kwartaal van dit jaar blijkt dat het concern nog steeds goed op koers ligt.

De omzet in Engeland van de detailhandelsketen groeide op vergelijkbare basis met bijna 8 procent, nog sneller dan in het vierde kwartaal van vorig jaar. Toch heeft ook Tesco de prijzen moeten verlagen. Het concern heeft dit jaar al 100 miljoen pond geherinvesteerd in lagere prijzen, maar naar verwachting zal dat worden gecompenseerd door de toegenomen efficiëntie, waardoor de winstmarges onaangetast blijven.

Het kan natuurlijk nog te vroeg zijn voor Tesco om alle gevolgen van de prijsverlagingen bij zijn concurrenten te voelen. Het kan even duren voor de klanten hun winkelgedrag aanpassen. En het begint erop te lijken dat de omzet van Safeway op de weg terug is, nu de nieuwe eigenaar Morrison de prijzen verlaagt tot het basisniveau dat het in zijn gelijknamige supermarkten gewoon is te hanteren.

Maar zoals de zaken er nu voor staan, zijn Safeway en Sainsbury nog steeds te duur om grote aantallen klanten terug te lokken. Bovendien doet het waarschijnlijk pijn als ze de prijzen verlagen tot een niveau waarop ze werkelijk concurrerend zijn.

Volgens zakenbank Merrill Lynch zou dat voor Sainsbury neerkomen op een bedrag dat overeenkomt met 4,5 procent van de jaaromzet, ofwel zo'n 700 miljoen pond – méér dan de verwachte operationele winst. Uiteraard zouden de negatieve effecten gecompenseerd kunnen worden door hogere volumes, maar dat lijkt een harde dobber, vooral omdat Tesco niet rustig zal afwachten tot het wordt ingehaald.

De sanering van de Britse detailhandelssector treft de sterkere concerns misschien niet zo hard als aanvankelijk werd gevreesd. In dat geval zijn de verwachtingen ten aanzien van Tesco's resultaten wellicht iets te pessimistisch. De voorspelling luidt dat de omzet dit jaar met zo'n 10 procent zal groeien, maar het concern heeft het eerste kwartaal al een omzetgroei van maar liefst 12 procent gerealiseerd. De aandelen zouden binnenkort wel eens nóg minder duur kunnen lijken dan het huidige koersniveau van veertienmaal de winst over dit jaar al suggereert.