ITs Festival opent met ontploffend fruit

Uit protest speelde het Radio Symfonie Orkest op het ITs Festival een treurmars. Sommigen huilden daar hartverscheurend bij.

De komende tien dagen zal het in de Amsterdamse Nes zinderen van nationaal en internationaal jong podiumtalent, want het ITs (Het Internationaal Theaterschool Festival) is gisteren van start gegaan. De voorstellingen zullen te zien zijn in diverse theaters in de Nes en bovendien gaat een deel ervan op reis door Europa.

Toch heerste er een wat bedrukte stemming op het Nesplein, die niet verholpen werd door de komst van de Amsterdamse wethouder van Cultuur, Hannah Belliot. Ook Staatssecretaris Medy van der Laan kon na haar openingstoespraak slechts op een dun applausje rekenen. Het ITs heeft namelijk zowel van de gemeente Amsterdam als van het Rijk een negatief subsidieadvies gekregen en dus dreigt volgend jaar opheffing.

Een onverwachte, maar bijpassende omlijsting van dit treurige gegeven kwam van het al even bedreigde Radio Symfonie Orkest. In het zwart gekleed speelden de leden bij wijze van ludiek protest een treurmars en sommige muzikanten huilden daar hartverscheurend bij. Gelukkig ontploften niet lang daarna wat vrolijke glitters en bracht een Braziliaanse percussiegroep met twee schaars geklede danseressen weer wat kleur op de wangen.

De openingsvoorstelling van het festival was Political Assassinator van de Israëlische danser Yoram Mosenzon van de Dansacademie Arnhem. In zijn intense solo ontploft vooral fruit, aan stukken geslagen door zijn vuisten. Mosenzon doet een dans op mitrailleurschoten en pleit, slechts gekleed in een luier, om engagement zonder belachelijk te worden. Hoewel zeker geen dijenkletser geeft Political Assassinator inhoud aan het credo van dit vijftiende ITs festival: 'Kwaliteit boven kwantiteit'. Daarnaast is deze solo, net als het veel luchtiger Vlieg! van Frank Van Eck dat erop volgde, vrijwel tekstloos en daardoor internationaal toegankelijk. Als deze twee solo's exemplarisch zijn voor de rest van het programma, dan komen er boeiende dagen.

Het grote minpunt van het kwaliteitsuitgangspunt is dat niet alle eindexamenvoorstellingen van de Nederlandse theaterscholen te zien zijn. Hierdoor ontbreekt een overzicht van de nieuwe lichting theatermakers. De acteursopleiding van de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht komt er goed van af met twee geselecteerde afstudeervoorstellingen, De moeder van Icarus naar een tekst van Sam Shephard en Greet, een koningsdrama, een vrije bewerking van Affaire van Ruud van Megen. De moeder van Icarus is de meest geslaagde van de twee. In de beheerste regie van regisseur Daniëlle Wagenaar krijgen de acteurs de ruimte en ze maken er stuk voor stuk goed gebruik van. Het samenspel is echter nog wat houterig en dat is een kwaal waar ook Greet, een koningsdrama aan lijdt. Twee van de acteurs uit de Utrechtse examenklas mogen tijdens het ITs met hun solo nog meer van hun kwaliteiten tonen; Dat zijn Frank van Eck en Mirthe Klieverik. Zij vormen slechts het begin van de komende tiendaagse speurtocht naar bijzondere nieuwe makers.

Het ITs Festival duurt t/m 27 juni. Inlichtingen en reserveren: 020 626 6866 of www.itsfestival.nl