Anderhalve eeuw reclamegeschiedenis

Sinds eind mei is het eerste Nederlandse reclamemuseum op internet toegankelijk. Op www.reclamearsenaal.nl is deze museumcollectie te bekijken, die bestaat uit ruim 13.000 reclame-uitingen uit de afgelopen 150 jaar. De site is een initiatief van de Stichting ReclameArsenaal, die zich inzet voor behoud en beheer van het Nederlandse reclame-erfgoed. De stichting, in 2001 ontstaan uit een fusie van het Reclamemuseum en het Reclamearchief, doet dat door collecties en kennis via de website te ontsluiten, exposities te organiseren en publicaties te verzorgen.

De website wwww.reclamearsenaal.nl omvat drie sectoren, elk met een eigen homepage. Naast het museum is één sector gewijd aan de collecties van het ReclameArsenaal zelf, ondergebracht bij het Internationale Instituut voor Sociale Geschiedenis in Amsterdam. Een andere sector omvat een `kenniscentrum', met informatie over hoe en waar reclamehistorie wordt bewaard, een bibliotheek en een winkel met de eigen publicaties van het ReclameArsenaal.

De hoofdmoot van de website is het mueseum zelf. De reclamegeschiedenis vanaf 1850 is er in vogelvlucht te zien, zowel door middel van een virtuele reis als door acht afzonderlijke exposities. Zo'n 120 items passeren daarbij de revue, van affiches, advertenties en verpakkingen tot drukwerk, bioscoopreclame en radio- en tv-spotjes. Tijdens de vogelvlucht komt nogal wat nostalgisch materiaal voorbij, met (bijna) vergeten merknamen als Boldoot, Kwatta, Sunlight en Jansen & Tilanus. En het is een genoegen de tv-commercials van Jamin met acteur Ton van Duinhoven uit het begin van de jaren zeventig terug te zien. Het museum heeft ook een tijdelijke expositie over buitenreclame, met name over de periode dat het bedrijf Publex daarin het monopolie had. En een `funcorner', want wat is een zichzelf respecterend museum zonder funcorner?

Voor het middelbaar onderwijs, met name 4-havo en 5-vwo, is een speciale afdeling waar docenten en scholieren met de reclamegeschiedenis kunnen kennismaken. Er kan het spel `Eerst kijken en dan kopen' gespeeld worden, met zes Nederlandse gezinnen die aankopen doen. Het is de bedoeling dat het spel verwerkt wordt in een werkstuk.

De argeloze bezoeker van www.reclamearsenaal.nl zal enige tijd nodig hebben om zijn weg te vinden op deze site. Met name de algemene `virtuele reis' en de al even algemene `exposities' zijn nagenoeg parallelle overzichten. Maar wie eenmaal de zoekknop gevonden heeft, heeft een bruikbare sleutel tot de ruim 13.000 items in handen.

www.reclamearsenaal.nl