Parijs dwingt winkels tot prijskorting

De Franse minister van Financiën Sarkozy heeft gisteravond een akkoord bereikt met supermarkten en hun leveranciers over een verlaging van 2 procent van de prijzen van merkproducten met ingang van september.

Sarkozy poogt met zijn ingreep in het prijzenbeleid van de supermarkten via een koopkrachtverbetering het vertrouwen van de consument te herstellen en aldus de economische groei te bevorderen. In 2005 gaan de prijzen volgens de overeenkomst nog 1 procentpunt omlaag. De minister verlangde aanvankelijk een verlaging van 5 procent.

De consumentenorganisatie Que Choisir heeft als enige partij geweigerd het akkoord te tekenen. De organisatie vindt dat het akkoord verhult dat de supermarkten en leveranciers twee jaar lang grove prijsverhogingen hebben doorgevoerd. De prijsverlaging is volgens Que Choisir veel te beperkt. Een andere consumentenorganisatie, CLCV, heeft wel getekend, hoewel ook zij de beperkte omvang van de prijsverlaging betreurt. Maar CLCV oordeelt dat er een `positief signaal' van uitgaat.

De 2 procent prijsverlaging wordt gelijkelijk verdeeld over leveranciers en supermarkten. Elke sector verliest 1 procent van de winstmarge. Merkartikelen maken ongeveer de helft uit van het assortiment van de supermarkten. De onderhandelingen zijn zeer moeizaam verlopen. Pas gisteravond laat kon de minister een akkoord afdwingen tussen de partijen, onder meer door genoegen te nemen met een geringere verlaging dan hem voor ogen stond. Volgens Sarkozy komt de prijsverlaging neer op een toename van de koopkracht van 0,2 procent.

Begin deze maand heeft het ministerie van Financiën alle betrokkenen, inclusief landbouw- en consumentenorganisaties, rond de tafel gedwongen om een verlaging van de prijzen in de supermarkten overeen te komen. De minister dreigde in te grijpen met wetgeving als de partijen niet ,,vrijwillig'' overeenstemming bereikten. Wetgeving is echter omstreden: de zogeheten wet-Galland, uit 1996, die de verhoudingen tussen leveranciers en supermarkten regelt, is zo complex, dat prijsverlagingen praktisch nauwelijks mogelijk zijn. Bovendien wordt wetgeving in deze als een achterhaalde vorm van geleide economie beschouwd. Sinds de jaren tachtig heeft de Franse overheid geen bemoeienis meer met de prijzen.

Supermarkten als Carrefour, Casino en Auchan hebben gezamenlijk ongeveer 270.000 werknemers in dienst. Te grote prijsverlagingen zouden volgens hen een personeelstop of zelfs ontslagen met zich mee kunnen brengen.

    • Pieter Kottman