Lekker likken

Het ijsje heeft zijn onschuld verloren. Met onverbloemde seks prijst Ola de ooit zo degelijke cornetto's aan. Voor het geval de liefdesijsjes werken zijn er bijpassende condooms.

Voor de erotisch minderbedeelden is er goed nieuws. Niet langer hoeven zij in de weer met Viagra of gemalen eenhoornhoorn, het eten van een ijsje opent perspectief op erotiek en zelfs liefde. Ola introduceert dit seizoen de liefdesijsjes.

Vorig jaar verbaasde Ola al door zich ongegeneerd tot de duivel te bekennen. De zeven zonden vormden de inspiratiebron voor een reeks van Magnum-ijsjes die in `limited edition' werden uitgebracht. De M van Magnum was voor de gelegenheid toegerust met twee hoorntjes en een duivelsstaart.

Ola gaat verder langs de rand van het betamelijke, dit keer met onverbloemde seks. Al vaker gingen reclamecampagnes voor ijs gepaard met erotische toespelingen, maar nu gebeurt het openlijker dan ooit. Onder de toevoeging Love Potion, zoiets als een liefdesdrankje, liggen de ooit zo degelijke Cornetto's in de vrieskist.

Ola heeft er zich niet met een jantje-van-leiden van afgemaakt. Wetenschappelijk onderzoek schraagt de nieuwe marktstrategie. Driekwart van de vrouwen vindt het verleidelijk om een man een ijsje te zien eten. Bij de mannen krijgt zelfs 97 procent erotische gevoelens als ze een vrouw aan een ijshoorntje zien likken. De overige 3 procent zullen verstokte homoseksuelen zijn. Eigenlijk kun je als verantwoordelijk vader niet meer met goed fatsoen een hoorntje ijs voor je opgroeiende dochter kopen. Het ijsje heeft zijn onschuld verloren.

De snoepwetenschap onderscheidt bijters en zuigers. De bijters zijn uit op snel en heftig genot. De zuigers willen juist zo lang mogelijk genieten. Ola voegt de categorie `likkers' toe. Likkers zijn erotisch, zuigers zijn goede zoeners en bijters zijn stoer maar minder zoenvaardig, althans in de ogen van vrouwen. Veel vrouwen zouden graag een ijsje eten met Robbie Williams, maar vrijwel niemand verlangt ernaar George Bush te zien zuigen, likken of bijten. De mannen zien Jennifer Aniston graag als hun ijsmaatje.

De nieuwe ijsstrijd om de gunst van de consument maakt opnieuw de eeuwige strijd tussen de geslachten manifest. Vrouwen denken bij de woorden Love Potion aan liefde, mannen aan seks. De meeste mannen eten hun ijsje snel op, de meeste vrouwen willen er graag zo lang mogelijk over doen. Soortgelijke observaties zijn vaker gehoord over andere domeinen van het genot.

Als de liefdescornetto's werken en het komt tot de daad, dan wil Durex wel zorgen dat de smaakervaring van het consumeren van de liefde niet onderdoet voor die bij het consumeren van een ijsje. Durex heeft een assortiment gekleurde condooms met een smaakje, zoals citrus en chocolade. We mogen hopen dat de bijters onder de ijseters zich bij het gebruik van condooms weten in te houden. Het sixpack chocolate bevat drie verschillende smaken: chocolate, chocolate mint en chocolate orange. Op de verpakking spat de chocolade er vanaf. Een twijfelachtig beeld voor een condoom, het roept een associatie met lekkage op. Hopelijk verschaft het vrijen meer genot, want voor een stevige chocoladebeleving moet je geen condoom hebben.

Na de Love Potion van Ola stelt elke andere ijsvernieuwing niet veel meer voor. Al moeten we een uitzondering maken voor de Magnum Light. Een Magnum is een pakje boter op een stokje, hoor je in de volksmond wel eens stellig beweren. Het is een broodje-aapverhaal. In werkelijkheid komt een pakje boter in calorieën overeen met acht ijsjes en om evenveel vet binnen te krijgen moet je veertien Magnums eten. Desalniettemin heeft Ola de Magnum Light op de markt gebracht. De suiker is voor een deel vervangen door zoetstof. De smaak is hetzelfde als van de Magnum Classic beweert de fabrikant, maar het ijsje maakt een wat taaiere indruk en lijkt iets aan romigheid te hebben ingeboet. Het nieuwe ijsje bevat een derde minder vet en 30 procent minder calorieën.

Om de calorieën van een Magnum Light weer kwijt te raken moet toch nog zeker drie kwartier flink worden gevreeën.