Voorkeur Beeldende Kunst

Situaties

In slowmotion glijdt de camera langs betonmolens, net opgeleverde rijtjeshuizen, prille boompjes. Het mozaïek van alledaagsheden krijgt een gezicht in een serie stills in Situaties in Museum De Paviljoens. Juist door die `het museum komt naar je toe'-benadering werkt dat. Het museumaanbod sluit direct aan bij de leefomgeving. Sterker nog: die leefomgeving is voedingsbodem, expositieruimte en klankbord tegelijk. Als Situaties iets moet zijn dan dan is het een spiegel voor de stad.

Situaties t/m 4 juli in Museum De Paviljoens, Odeonstraat 3, Almere. Wo t/m zo 12-17u, do en vr 12-21u.

Chen Zhen

Zen Garden is gigantisch. Boven de zes, zeven meter hoge ommuring torenen lichtgevende ingewanden uit – zo groot als volgroeide bomen. Helaas is Zen Garden nooit gebouwd. Voordat de Chinese beeldend kunstenaar Chen Zhen zijn meditatietuin kon realiseren, overleed hij. Bezoekers van de expositie Dancing Body/Drumming Mind, het eerste grote overzicht van Chens werk in het GEM, moeten het daarom doen met een maquette; ook indrukwekkend.

Chen Zhen - Dancing Body/Drumming Mind t/m 15 aug in GEM, Stadhouderslaan 43, Den Haag. Di-zo 12-20u.

Schildersdorpen

Vanaf het midden van de negentiende eeuw ontdekten kunstenaars overal in Europa `bezielde dorpen', met Barbizon als bekendste `schilderachtige' voorbeeld. Nederland bleef niet achter. Op een expositie in het Singer Museum in Laren wordt werk getoond uit veertien Nederlandse plaatsen die `schildersdorpen' werden in de periode 1840 tot 1940. Van het natuurschoon is nog veel overgebleven, en dat wordt op de expositie gedemonstreerd met grote kleurenfoto's.

Schildersdorpen in Nederland t/m 29 aug in het Singer Museum Laren, Oude Drift 1. Di t/m zo 11-17u.

Tshibumba Kanda Matulu

Tshibumba Kanda Matulu (1947) was een reclameschilder met ambitie. Maar pas in 1973 kwam die tot uiting en binnen twee jaar tijd realiseerde Matulu zijn magnus opus: de nationale geschiedenis van Congo in 102 schilderijen. Het Tropenmuseum kocht de serie, die nu voor het eerst in zijn geheel te zien is. Het zijn bescheiden panelen, niet groter dan 40 bij 60 centimeter. De stijl van de afbeeldingen is naïef, zonder perspectief of ruimtelijkheid. Autodidact Matulu was geen topschilder. De composities zijn vaak uit balans en de uitwerking is soms schetsmatig en vlak. En toch is L'histoire de Zaire uniek en belangrijk. De 102 schilderijen vormen namelijk een coherent, aaneengesloten verhaal, een vorm van visuele geschiedschrijving die zijn weerga in Congo niet kent. Het is bovendien de geschiedschrijving van een Congolees vanuit Congo - niet weer een relaas door blanke, westerse historici. Matulu maakte wel gebruik van hun geschiedenisboekjes maar hij vermengde die met overleveringen, mythen, droombeelden, roddel en ooggetuigenverslagen. Behalve geïsoleerde incidenten, zoals het bezoek van koning Boudewijn, geeft Matulu ook de gruwelen van het koloniale schrikbewind weer. Toch was voor Matulu geschiedenis vooral een verhaal dat opgehangen is aan de daden en namen van een paar Grote Mannen: Kasavubu, Tsjombe, Mobutu en Lumumba. De belangrijkste daarvan is voor hem Lumumba, die voor de schilder een soort Messias-figuur is. Zelfs na zijn dood houdt hij zijn aureool van onaantastbaarheid.

Congo in Cartoons: 102 schilderijen van Tshibumba Kanda Matulu t/m 3 okt in het Tropenmuseum, Linnaeusstraat 2, Amsterdam. Dag 10-17u En verder

Vlaamse pracht uit de 16de en 17de eeuw, Bonnefanten Museum, Avenue Ceramique, Maastricht. Di-zo 11-17u; Rosemin Hendriks: tekeningen 1997-2004 t/m 27 juni en Fritz Wotruba en de Weense avant-garde t/m 4 juli Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di-zo 11-17u; In Brazilië met Albert Eckhout t/m 27 juni Mauritshuis, Korte Vijverberg, Den Haag. Di-za 10-17u, zo 11-17u; Gillian Wearing t/m 20 juni in De Hallen, Grote Markt 16, Haarlem. Di-za 11-17u, zo 12-17u. Wachten in Stilte van Koen Vermeule t/m 20 juni de Beyerd, Boschstr 22, Breda. Di-vr 10-17u, za zo 13-17u.