Nhube, een hotel als gezellige huiskamer

De crisis in de toerisme- en reiswereld van 2003 raakte de keten NH Hoteles diep. De terugloop in omzet (van 930 miljoen naar 927 miljoen) en winst (van 85 miljoen naar 50 miljoen) bleven weliswaar binnen de perken, maar de Spaanse eigenaren moesten vooral hun huizenhoge ambities intomen. En dat vindt topman Gabriele Burgio eigenlijk het ergste, zegt hij in het Amsterdamse Barbizon Hotel, onderdeel van NH.

NH houdt namelijk van vernieuwing, van het lanceren van originele ideeën. Maar dat kost tijd en geld, op dit moment beide schaars. Burgio moet wachten. Zo ontwikkelde NH in samenwerking met de Spaanse topkok Ferran Adrià twee opvallende concepten onder de namen `Nhube' en `FastGood'. Nhube (een kruising tussen NH en nube, Spaans voor wolk) is de integratie binnen de hotelmuren van receptie, lounge, restaurant en business centre. Het idee erachter is dat individuele reizigers zich niet langer eenzaam hoeven te voelen. Iedere gast zit als het ware in een `gezellige' huiskamer. FastGood is een nieuwe creatie die pas onlangs werd ingevoerd volgens de formule: goed eten, snel gemaakt.

De twee uitvindingen, die in Madrid grote aandacht trekken, hadden links en rechts in de 240 NH hotels moeten worden ingevoerd. Maar dat gebeurt niet, er zijn twee `Nhubes' en één FastGood. De tijd voor het doorvoeren van dergelijke frivoliteiten is nu ongunstig, legt Burgio uit. Maar de bestuursvoorzitter van NH is optimistisch over de marktontwikkelingen en dus over de kansen voor zijn geesteskindjes.

Er was in 2003 overcapaciteit in de markt, vraag en aanbod sloten niet meer op elkaar aan, zegt Burgio. NH, dat 28 hotels in Nederland heeft (waaronder Krasnapolsky en Atlanta in Rotterdam) zat te hoog met zijn kamerprijs, geeft hij toe. De gemiddelde kamerprijs werd daarom dit jaar van 136 euro per nacht verlaagd naar 106 euro. Een enorm verschil, maar het beoogde effect, verhoging van de bezettingsgraad, werd bereikt.