Kosten metrolijn opnieuw bekeken

Een commissie van onafhankelijke deskundigen gaat de kosten van de nieuwe Amsterdamse metrolijn, de Noord-Zuidlijn, bekijken. De gemeenteraad van Amsterdam heeft hiertoe gisteren een motie aangenomen. De raad maakt zich zorgen over de recente kostenoverschrijdingen van het miljardenproject en wil advies hoe zij beter controle kan houden op de kosten van de metrolijn.

In april werd bekend dat de aanleg van de Noord-Zuidlijn een half jaar langer gaat duren en 92 miljoen euro duurder wordt. Deze kostenoverschrijding komt deels door langdurige juridische procedures waarin de gemeente verwikkeld is geraakt.

Zo wist de vereniging `De Bovengrondse' de rechtbank in Amsterdam ervan te overtuigen dat de brandveiligheid van enkele nog te bouwen metrostations onvoldoende was onderzocht. Deze juridische procedures kosten de gemeente 38 miljoen euro. Ook zijn er extra kosten bij gekomen voor het verwijderen van onvoorziene obstakels in de ondergrond. Verder zijn er extra uitgaven voor archeologisch onderzoek van 6 miljoen euro. En tenslotte wil de verantwoordelijk wethouder Van der Horst 4 miljoen euro extra uittrekken voor maatregelen om ,,de leefbaarheid'' in de omgeving van de bouwplaatsen van de metrostations te vergroten.

Het rijk en de gemeente Amsterdam dragen samen de kosten van het project dat door de vertraging in 2012 af zal zijn. De gemeente heeft circa 1,5 miljard euro begroot voor de aanleg. De kosten die de gemeente voor haar rekening neemt zijn 409 miljoen euro. Het rijk draagt ruim één miljard euro bij (1.016 miljoen). Daarnaast betalen rijk en regio nog eens 74 miljoen euro.

Om de kosten te beperken overweegt de gemeente onder meer aanbestedingen ,,in kleine contracten'' op de markt te zetten. Zij hoopt dat de onderlinge concurrentie van de aannemers de prijs zal drukken.

De vertragingen in de bouw zouden ingelopen kunnen worden door langer te werken, bijvoorbeeld ook op zaterdag. Ook wil de gemeente bekijken of de uitgegraven grond kan worden verkocht. De mogelijkheid om kosten te drukken door minder stations te bouwen is verworpen.