In Zeeland weten ze `hoe de hazen lopen'

Zeeland heeft bijna geen bos. Behalve in Schuddebeurs, een pront gehucht vlakbij Zierikzee. Hier waken eeuwenoude linden en kastanjes over statige landgoederen, dijkhuisjes en hun bewoners. Midden in de weelderige enclave ligt Hostellerie Schuddebeurs, een hotel-restaurant, dat dateert uit de zeventiende eeuw. Voor de deur staan een Rolls Royce, een Jaguar en andere wagens uit de gegoede kringen. Toch is het hotel niet extreem duur: 122 euro pp voor een kamer, een maaltijd van drie gangen kost er 33 euro.

Schuddebeurs (22 kamers, 20 personeelsleden) is een hotel-restaurant dat kenmerkend is voor het kleinere horeca-bedrijf dat aan de bovenkant van de markt probeert te overleven. 2003 was een slecht jaar voor de Zeeuwse uitbating, met een omzetdaling van 2 procent. Maar eigenaars Luit en Marjan Ezinga zitten al twintig jaar in het vak en zoals Luit het zegt: ,,We weten hoe de hazen lopen.'' Hij heeft al zijn uitgaven tegen het licht gehouden en is vervolgens gaan bezuinigen, zonder de service aan te tasten. Op samenwerking werd niet beknibbeld. Ezinga was en bleef internationaal aangesloten bij Romantik, een Duitse keten waarbij exclusieve kleine zelfstandige hotels zijn aangesloten. Deelname kost 7.000 euro per jaar. Het is het geld dubbel en dik waard, vindt Luit Ezinga. De Romantik-gids ligt in alle 185 hotels en dat leidt tot veel onderlinge reclame.

Verder maakt Schuddebeurs in Nederland deel uit van de Relais du Centre, een samenwerkingsverband van `gelijkgestemde restaurateurs' die daarvoor 2.500 euro per jaar betalen. Formule als bij Romantik: de verspreiding van de naam via gids en web moet klanten opleveren. Bovendien koopt men gezamenlijk met korting wijn en andere basisproducten in.

En ten slotte is Schuddebeurs vanaf morgen ook lid van Quality Lodgings, kosten: 350 euro per jaar. Luit Ezinga: ,,QL is niet ingewikkeld, er ging geen vier jaar praten aan vooraf en het is niet kostbaar. We zien wel of we op de goede weg zitten.''