Noodscenario Mitsubishi om extra verlies

Autofabrikant Mitsubishi Motors heeft vier weken na de aankondiging van een groot herstructureringsplan al aanvullende noodmaatregelen bekend moeten maken, zoals salariskortingen.

Oorzaak is een inzakkende verkoop door voortdurende ontdekkingen rond verborgen gebreken.

Mitsubishi voorziet de komende twee jaar extra verliezen van 30 miljard yen (230 miljoen euro) per jaar. De verkoop in eigen land daalt extreem snel en de grote klappen lijken nog te moeten komen. Het bedrijf verwacht in het derde kwartaal van dit jaar een halvering van de verkoopcijfers vergeleken met dezelfde periode vorig jaar, aldus een woordvoerder. Mitsubishi heeft jaren lang productiefouten verborgen gehouden, zelfs nadat enkele jaren geleden dodelijke slachtoffers vielen. Een oud-president van het bedrijf is inmiddels gearresteerd.

Dit jaar wil Mitsubishi nog eens 260 miljoen euro extra bezuinigen op personeels- en inkoopkosten, gevolgd door 290 miljoen euro volgend jaar. Deze bezuinigingen komen bovenop de vorige maand aangekondigde maatregelen zoals onder meer de sluiting van een assemblagefabriek in Japan en een wereldwijde reductie van het personeelsbestand met 22 procent.

Mitsubishi stelt in een persbericht vandaag dat ,,niets onberoerd zal blijven''. Het lagere personeel in Japan krijgt een salariskorting van 5 procent, management 10 procent, terwijl de bedrijfstop de komende twee jaar tegen kortingen van 25 tot 50 procent in salaris aankijkt. Bovendien zijn eindejaarsbonussen – die een aantal maandsalarissen kunnen bedragen – voor 2004 geannuleerd. Geplande personeelsreducties worden versneld doorgevoerd. Het personeel buiten Japan blijft deze maatregelen bespaard.

De tweede focus van de vandaag aangekondigde plannen is herstel van het vertrouwen van de consument door hervorming van de bedrijfscultuur. Mitsubishi heeft de productie van de afgelopen tien jaar nog eens onder de loep genomen en zal 160.000 auto's terugroepen om verborgen gebreken. Nieuwe klanten wil het bedrijf lokken met drie jaar lang gratis ondersteuning zoals inspecties en een 24-uurs hulpdienst voor pech.

Mitsubishi Motors heeft dubbele problemen omdat het ook verantwoordelijkheid draagt voor verborgen gebreken bij vrachtwagens van Mitsubishi Fuso, de poot die vorig jaar werd afgesplitst en inmiddels voor 65 procent eigendom is van DaimlerChrysler. DaimlerChrysler overweegt inmiddels een schadeclaim in te dienen bij Mitsubishi Motors, waarvan het sinds 2000 eenderde van de aandelen bezit.

Mitsubishi heeft de verkoop van personenauto's in Nederland fors zien teruglopen van 15.375 in 1999 naar 6.911 vorig jaar. Mitsubishi Nederland roept geen wagens voor reparatie terug. Het bedrijf verwacht verder geen problemen.