In analyse bij een belastingconsulent

De in psychische nood verkerende Anna loopt per abuis naar binnen bij William Faber, een belastingconsulent. Zij denkt een afspraak te hebben met haar psychoanalyticus. Hij laat het maar zo. Als hij een paar afspraken later de fout recht probeert te zetten en haar vertelt dat haar zielenknijper aan de andere kant van de gang zit, maakt het al niet meer uit. Niet voor niets staat de psychoanalyse bekend als de `talking cure': het dondert niet tegen wie je praat, áls je maar praat.

Beiden vinden elkaar daarnaast natuurlijk te leuk om helemaal niet meer af te spreken. William is gescheiden en Anna heeft relatieproblemen, dus dat biedt mogelijkheden. De emotioneel wat geblokkeerde Faber woont al jaren in het appartement dat ooit van zijn ouders was en trad in de voetsporen van zijn vader. Anna voelt zich gebonden aan haar vervelende echtgenoot omdat ze hem ooit per ongeluk ernstig verwondde. Geheel in lijn met de aandacht voor het freudiaanse gedachtegoed is de oplossing van scenarist Jerôme Tonnere voor de patstelling in de driehoek tussen Anna's echtgenoot, Anna en William te duiden als regressie en het overwinnen van het oedipuscomplex: zij gaat terug naar haar kindertijd, hij verlaat het ouderlijk huis.

Leconte heeft in het verleden bewezen een goed oog te hebben voor melancholische liefdesverhalen met intrigerende personages waarin het lot een grote rol speelt denk aan zijn beste films Le mari de la coiffeuse, Monsieur Hire en La fille sur le pont. Confidences trop intimes hoort in dat rijtje niet thuis, daarvoor bezit het script uiteindelijk te weinig eigenheid. In zijn aandacht voor relaties, neuroses en praten typisch Frans, zouden de francofoben zeggen. Waarop de francofiele filmliefhebbers riposteren dat zo'n mild `kammerspiel' op z'n tijd helemaal geen kwaad kan.

Confidences trop intimes. Regie: Patrice Leconte. Met: Sandrine Bonnaire, Fabrice Luchini. In: 6 bioscopen.

    • André Waardenburg