Fans binden aan beleggersbank

De meest originele marketeer van Nederland heet René Frijters. Vorige week werd Frijters (44), directeur en medeoprichter van de vijf jaar oude beleggersbank Alex (onderdeel van de Rabobank), uitgeroepen tot Marketeer of the Year 2004. De prijs is een initiatief van het Platform Innovatie in Marketing, Tijdschrift voor Marketing en NIMA. In 2003 is zijn klantenbestand, ondanks het slechte beursklimaat, met 13 procent gegroeid. Het aantal transacties steeg met 28 procent en de omzet met 25 procent. Frijters legt desgevraagd uit wat er zo bijzonder is aan zijn werkwijze: ,,Alex is een digitaal bedrijf met een digitaal product. Alles gaat via internet. Om toch contact te hebben met de klant organiseren wij evenementen als de Nationale Beleggersdag en de Alex Tennis Classics. 's Morgens geven we een seminar over Alex, 's middags doen we leuke dingen met de klant. We hebben ook eens een seminar georganiseerd voor alle klanten die ooit een klacht bij ons hadden ingediend. Aan het einde van de middag heb je een fanclub.'' Frijters bedacht ook de Alex Academy, waar mensen leren beleggen en desgewenst gecoacht worden. Frijters: ,,Maar je hebt ook veel mensen die helemaal niet zo'n cursus willen doen maar het zo'n leuk idee vinden dat ze meteen een rekening openen.''

Personalia@nrc.nl