Weer tegenslag Daimler Japan

DaimlerChrysler kampt in Japan met een nieuwe tegenslag. Fuso, waarin het Duitse autoconcern sinds dit jaar de meerderheid heeft overgenomen van Mitsubishi Motors, moet nog eens bijna een half miljoen vrachtwagens en autobussen naar de fabriek terughalen wegens fabricagefouten.

Al bekend was dat twee jaar geleden door een gebrekkige wielophanging bij Fuso's kleine vrachtwagen Canter een wiel losraakte, wat toen de dood van een vrouw zou hebben veroorzaakt.

Fuso besloot afgelopen maart, toen inmiddels onder Duitse leiding, wegens de wielgebreken 112.000 en vorige week wegens gebreken bij de koppeling nog eens 190.000 vrachtwagens terug naar de fabriek te halen, gebreken die volgens DaimlerChrysler al in 1996 bekend waren. Fuso had in feite al jarenlang geweten van 93 gebreken, die het geheim had gehouden en die verscheidene dodelijke ongelukken tot gevolg zouden hebben gehad, zonder dat Fuso ingreep.

Gisteren deelde Wilfried Porth, de Duitse topman van Fuso, in Tokio mee dat nog eens 43 nieuwe constructiefouten zijn ontdekt, die voorkomen in zo'n 450.000 voertuigen: 25.000 zware vrachtwagens, 420.000 lichte vrachtwagens en 8.000 autobussen. Porth bood de klanten van Fuso zijn verontschuldigingen aan voor de ,,zwaarwegende fouten in het verleden'', zo meldden vandaag Japanse media. Daarmee legde hij de schuld bij Mitsubishi, dat tot dit jaar de lakens uitdeelde bij Fuso.

Daimler verwijt het Japanse autoconcern een ,,bedrijfscultuur van nalatigheid'' en heeft al aangekondigd van Mitsubishi schadevergoeding te eisen. ,,Wij nemen dit thema zeer ernstig en voelen ons sterker dan ooit tevoren verplicht met het verleden te breken'', zei Porth gisteren.

In 2000 was Mitsubishi, dat momenteel zware verliezen lijdt, zelf in een schandaal rond gebreken bij zijn modellen verwikkeld, waarbij het wereldwijd om twee miljoen auto's ging.

Vorige week arresteerde de Japanse politie een voormalig topman van Mitsubishi en vijf andere managers wegens betrokkenheid bij de geheimhouding van de gebreken bij Fuso.

Daimler was al begonnen de banden met Mitsubishi losser te maken. Het Duitse concern kocht in 2000 een controlerend belang van 33,7 procent, wat een jaar later tot 37 procent werd verhoogd. Daimler weigerde dit jaar nog meer geld in Mitsubishi te steken.