Schiphol doet bod op Zaventem

Luchthaven Schiphol heeft een bod uitgebracht op 70 procent van de aandelen van de Belgische nationale luchthaven Zaventem, bij Brussel. Dit hebben woordvoerders van Schiphol vandaag bevestigd.

Het doel van dit `non binding offer' is volgens de woordvoerders belangstelling te tonen voor de privatisering van de Belgische luchthaven, die dit najaar haar beslag moet krijgen. Over de hoogte van het bod wil Schiphol geen mededelingen doen. De exploitant van de Belgische luchthaven, BIAC, maakt de komende maanden een selectie van belangstellenden die een definitief bod mogen doen. De Belgische staat heeft nu een belang van ruim 63 procent in Zaventem en wil dit terugbrengen tot 30 procent. De andere 37 procent, in handen van 11 kleine aandeelhouders, komt ook op de markt.

Zaventem is volgens Schiphol een luchthaven met groeipotentie. De Belgische luchthaven verwerkte vorig jaar 15 miljoen passagiers (Schiphol 40 miljoen), maar Zaventem heeft veel overcapaciteit en kan zonder verdere infrastructurele werken de komende jaren doorgroeien naar 31 miljoen passagiers op jaarbasis. Brussel ligt bovendien op een voor Schiphol belangrijke locatie tussen Amsterdam en Parijs, de thuishavens van de onlangs gefuseerde luchtvaartmaatschappijen Air France en KLM.

Schiphol zelf richt zich in zijn klandizie vooral op maatschappijen die behoren tot het Sky Team, de luchtvaartalliantie met Air France-KLM. De Nederlandse belangstelling voor Zaventem heeft in die zin ook een defensief karakter: Schiphol-directeur Gerlach Cerfontaine verklaarde onlangs in deze krant dat hij wil voorkomen dat Zaventem in handen valt van een luchthaven die samenwerkt met een concurrerende alliantie. Met name de combinatie van Singapore Airlines en de luchthaven van Singapore, Changi, wordt als een bedreiging gezien. Schiphol is nu – na Londen Heathrow, Frankfurt en Parijs Charles de Gaulle – de vierde Europese luchthaven in passagiersaantallen gemeten. Wereldwijd staat Schiphol op de negende plaats. Zaventem dient in de ogen van Cerfontaine als een `strategische reserve' voor het geval Schiphol niet verder kan of mag uitbreiden. Schiphol zegt voorts te hopen dat het kabinet over enkele weken een besluit neemt over de gewenste beursgang van de luchthaven. Een beursnotering zou een definitief bod op Zaventem aanzienlijk steunen, aldus Schiphol.

ZAVENTEM: pagina 13