`Onze reserves zijn op'

Oerol 2004 is een succes. Toch maakt directeur Joop Mulder zich zorgen over de toekomst. ,,Den Haag denkt: Joop redt het wel. Maar dat klopt niet.''

,,Oerol 2004 is een succes dankzij de solidariteit van de kunstenaars en de medewerkers. Er zijn tien procent meer gasten dan in voorgaande jaren'', zegt artistiek directeur Joop Mulder van het Oerol Festival op Terschelling. Dit jaar gaan er zo'n dertig theater- en dansvoorstellingen in première. Het openingsweekeinde trok 20.000 bezoekers.

Toch is de toekomst van Oerol zorgelijk, aldus Mulder. De Raad voor Cultuur bracht in april een positief advies over het festival uit en adviseerde om de subsidie met 80.000 euro te verhogen tot in totaal 230.000 euro. Maar volgens Mulder is dat niet genoeg om de artistieke kwaliteit te kunnen waarborgen. ,,Al onze reserves zijn opgebruikt'', zegt hij. ,,We plegen voortdurend roofbouw op onszelf. Ik wil het aanbod op Oerol elk jaar verbeteren, maar dat kan alleen met steun van de overheid. Nu verspeel ik mijn tijd met het werven van sponsors. En ik kan kunstenaars niet aldoor vragen voor bijna niets op te treden. Dat hoort niet zo. Zij zijn geen hobbyisten.''

Volgens Mulder dreigt Oerol aan zijn eigen succes ten onder te gaan. ,,In politiek Den Haag denkt men: `Joop redt het wel'. Maar dat klopt niet. De Nederlandse overheid is conservatief; men behoudt de gevestigde gezelschappen maar heeft geen oog voor toekomstige ontwikkelingen. Van de kunstbegroting gaat 3,2% naar de noordelijke provincies, terwijl hier twaalf procent van de bevolking woont. Die verhouding is scheef.''

In maart van dit jaar stuurden twee bestuursleden van Oerol, Keest van Twist (Groninger Museum) en Henk Scholten (directeur Schouwburg Utrecht), een brandbrief over de toekomst van het festival aan staatssecretaris Medy van der Laan (Cultuur). Mulder: ,,Van Twist en Scholten komen uit het professionele kunstcircuit. Zij schrokken toen zij zagen met welke minimale middelen Oerol jaarlijks plaatsvindt.''

Volgens Mulder hanteert de Raad bij haar advies `ouderwetse wetten'. ,,Het subsidiepatroon houdt geen gelijke tred met de bloei van de zomerfestivals. In Frankrijk en Spanje heeft de overheid miljoenen over voor festivals de la rue, want veel mensen kunnen zich geen dure entreebewijzen veroorloven. En men gaat er daar ook vanuit dat je in de zomer toeschouwers kunt winnen voor reguliere voorstellingen.''

De staatssecretaris wordt door Mulder beschouwd als een `vriendin van het festival'. ,,Zij begrijpt wat hier gebeurt. Het is uniek dat ze Oerol dit jaar heeft geopend'', aldus Mulder. Hij werkt ook regelmatig als programmeur voor buitenlandse festivals. ,,Daar geldt Oerol als het voorbeeld. Ze denken vaak dat Oerol het Holland Festival is, The Dutch Festival. Oerol heeft zowel een regionale als een internationale uitstraling.''

T/m 20/6. Inl: www.oerol.nl

foto's www.nrc.nl/oerol