Snelbinder

Onder Nijmegenaren is de fietsbrug over de Waal het gesprek van de dag. De brug, tegen de bestaande spoorbrug aangelegd, maakt deel uit van een fraaie route die de binnenstad van Nijmegen verbindt met de overkant van de Waal. Daar liggen de dorpen Lent, Bemmel en Oosterhout en duizenden nieuwbouwwoningen. Het kost grote moeite de brug op en af te rijden. Komische, hinderlijke en gevaarlijke taferelen doen zich voor bij de trappen aan de voet van de Snelbinder, zoals de brug is genoemd.

We staan in de uiterwaarden van de Waal ter hoogte van Lent. Prorail heeft hier in opdracht van de gemeente Nijmegen een trap aangelegd voor voetgangers. Ook fietsers hadden er eenvoudig gebruik van kunnen maken als de fietsgoten niet tegen de uiterste randen van de trappen waren aangelegd. Trappers en fietstassen kletteren tegen de zijwand, de fietsen moeten schuin worden gehouden. Vorige week zijn er fietsgoten naast de oude aangelegd. Het helpt een beetje. Toeristen staan tientallen minuten te twijfelen of ze het erop zullen wagen. Zonder handremmen is er geen beginnen aan. Oudere dames zien er van af. Veel te steil. Sportievelingen nemen hun racefiets op de schouder en hollen moeiteloos omhoog. Daar komen drie scholieren aan. Zij zijn de brug in Nijmegen per hellingbaan ter hoogte van het treinstation beklommen en zouden hetzelfde aan deze kant kunnen doen. Maar zij wonen in Bemmel en willen niet omrijden. De eerste scholier vloekt als hij alleen met een uiterste krachtsinspanning kan voorkomen dat hij met fiets en al naar beneden tuimelt. Er klinkt gesis. Zijn voorband heeft een scherpe punt van de fietsgoot geraakt. Lek. Oppompen heeft geen zin meer. Met z'n drieën lopen de scholieren verontwaardigd verder. Buurtbewoner Rob Leenen ziet het hoofdschuddend aan. Dit kan niet, zegt hij, leg die fietsgoten in het midden van de trap.

Aan Nijmeegse kant is de situatie niet veel beter. Een man komt met een rood hoofd op de brug aan, de fiets van zijn vrouw aan zijn hand. Zijn vrouw durfde het niet aan. Even verderop zijn roltrappen aangelegd. Een zwangere vrouw met kind achterop doet wat een bord aanbeveelt: voorwiel dwars zetten en handrem inknijpen. Zij komt ongedeerd boven. Meer moeite hebben enkele afdalende rolstoelers. Na hun aftocht werkt de roltrap niet meer. Twee oudere mannen duwen vergeefs op noodknoppen en besluiten om te fietsen. Een politieman op een mountainbike roept dat er vaak iets fout gaat.

De gemeente heeft begrip voor de klachten. Dat zijn er veel. Maar er zijn slechts zes echt vervelende incidenten op het bureau van projectleider René Duifhuizen beland. Zo erg is dus het ook weer niet. De projectleider woont zelf in Bemmel en maakt dagelijks van de fietsbrug gebruik. De afstand is verkort. Er zijn geen verkeerslichten en is er sprake van een luxe rijweg. Heel wat comfortabeler dan de bestaande route over de autobrug. De Snelbinder heeft in totaal dertig miljoen euro gekost. Er gaan nog zeer veel mensen plezier aan beleven.