Agressief rijgedrag geeft brokken èn vlottere doorstroming

Een agressieve rijstijl kan helpen om het verkeer soepeler te laten verlopen. Dat beweren althans twee Colombiaanse natuurkundigen op basis van een computersimulaties van het verkeer in de hoofdstad Bogotá. Om hun model te kunnen voorzien van realistische gegevens over het typische rijgedrag van hun stadgenoten, analyseerden ze video-opnamen die ze vanuit de auto van weggebruikers hadden gemaakt. Op grond van de resultaten van die analyses wisten ze een aantal typische kenmerken van het verkeer in Bogotá, zoals de relatief hoge gemiddelde verkeersdichtheid en gemiddelde snelheid, goed te kunnen voorspellen (http://arXiv.org/abs/cond-mat/0406065).

De laatste paar jaar hebben natuurkundigen belangstelling hebben gekregen voor verkeerstheoretische problemen. Grote aantallen auto's op een snelweg blijken zich namelijk niet eens zo heel veel anders te gedragen dan atomen of moleculen. Toch vermoedden L.E. Olmos en zijn collega J.D. Muñoz van de universiteit van Bogotá dat het rijgedrag van stad tot stad kan verschillen. Zo loopt het verkeer in de zeven miljoen inwoners en meer dan een miljoen auto's tellende hoofdstad van Colombia verrassend soepel.

Olmos en Muñoz legden het rijgedrag van honderden weggebruikers vast op video en bepaalden uit die beelden een aantal typische kenmerken, zoals de snelheid van optrekken, de remweg en de onderlinge afstand tussen twee auto's op het moment van remmen. Die parameters gebruikten ze vervolgens in hun model. Dat bevestigde inderdaad aan dat de capaciteit van het wegennet in Bogotá groter was dan die in andere steden. De onderzoekers schrijven dit nu toe aan de agressieve Colombiaanse rijstijl. Die is er overigens ook de oorzaak van dat het verkeer erg onveilig is: één op de zes Colombianen die een niet natuurlijke dood sterven, overlijden in het verkeer.