De laatste paar jaar hebben natuurkundigen belangstelling hebben gekregen voor verkeerstheoretische problemen. Grote aantallen auto's op een snelweg blijken zich namelijk niet eens zo heel veel anders te gedragen dan atomen of moleculen. Toch vermoedden L.E. Olmos en zijn collega J.D. Muñoz van de universiteit van Bogotá dat het rijgedrag van stad tot stad kan verschillen. Zo loopt het verkeer in de zeven miljoen inwoners en meer dan een miljoen auto's tellende hoofdstad van Colombia verrassend soepel.
Olmos en Muñoz legden het rijgedrag van honderden weggebruikers vast op video en bepaalden uit die beelden een aantal typische kenmerken, zoals de snelheid van optrekken, de remweg en de onderlinge afstand tussen twee auto's op het moment van remmen. Die parameters gebruikten ze vervolgens in hun model. Dat bevestigde inderdaad aan dat de capaciteit van het wegennet in Bogotá groter was dan die in andere steden. De onderzoekers schrijven dit nu toe aan de agressieve Colombiaanse rijstijl. Die is er overigens ook de oorzaak van dat het verkeer erg onveilig is: één op de zes Colombianen die een niet natuurlijke dood sterven, overlijden in het verkeer.