Meer keus aan de tap

Bierbrouwer Heineken (Heineken, Amstel, Brand) wil op termijn concurrenten in Nederlandse cafés toelaten. Het concern zegt in de toekomst naar een situatie te willen dat één bierleverancier niet meer het alleenrecht heeft in een café of restaurant.

,,De klant moet kunnen kiezen aan de tap'', zegt een woordvoerder van Heineken. ,,Dat zou ideaal zijn. We willen naar dezelfde situatie als in een supermarkt, waar klanten kunnen kiezen uit meerdere biermerken.''

In de meeste gevallen heeft een horecaondernemer zijn café gefinancierd met geld van een brouwer. Hij doet dat omdat de rente van die lening lager is dan bij een bank. Maar de brouwer eist dat dan alleen zijn pils wordt getapt. Heineken wil dat loslaten.

De grootste concurrent van Heineken in Nederland, Grolsch, denkt dat er niet veel verandert. ,,Weinig caféhouders zullen andere pilsmerken toestaan, omdat de brouwer dan het rentepercentage van zijn lening zal verhogen'', aldus een woordvoerder.

Heineken erkent dat het nieuwe beleid een gevolg is van Europese regelgeving, die brouwerijen sinds kort verbiedt langdurige contracten af te sluiten met de horeca. Tot voor kort liepen die contracten vaak tien tot twintig jaar. Onlangs werd Heineken door mededingingsautoriteit NMa berispt om zijn contracten met horecaondernemers.

Heineken financieert honderden horecazaken. Het bedrijf wil daar ,,op termijn het liefst'' mee ophouden, aldus de woordvoerder. Branchevereniging Koninklijk Horeca Nederland laat weten dit ,,prima'' ontwikkelingen te vinden.