Voorkeur film

La meglio gioventù

De ervaren Italiaanse filmmaker Marco Tulli Giordana waagde zich aan een project dat herinneringen oproept aan Novecento. In de oorspronkelijk voor tv gemaakte serie La meglio gioventù vertelt Giordana de geschiedenis van Italië van 1966 tot in deze eeuw aan de hand van de broers Carati die in de roerige jaren '60 twintig worden. Ze zijn na WO II geboren en de film neemt hun leven op in Rome, maar zal in hun voetsporen steden en plaatsen in heel Italië aandoen.

Regie: Marco Tulli Giordana. Met: Luigi Lo Cascio, Alessio Boni, Sonia Bergamasco. In 8 theaters.

De Spaanse Icíar Bolaín, tot dusver meer bekend als actrice dan als regisseuse en scenarioschrijfster, zocht voor haar derde speelfilmregie Te doy mis ojos (Take my Eyes) de schaduwzijde van de liefde op en vond haar meest vernietigende kant in de liefde die kwetst, de liefde die kwelt, de liefde die ketent.

In Oranje

Zoals alle voetbaljongetjes droomt Remco ervan de grootste voetballer aller tijden te worden en dan liefst `in Oranje' te spelen. Debuterend speelfilmregisseur Joram Lürsen heeft alle beproefde trucs en trucjes uit de kast gehaald – dode vader, tuttige moeder, lompe stiefvader – om van In Oranje een goed-geoliede film te maken. Scenario, dramaturgie, regie, alles grijpt haarfijn in elkaar met Yannick van de Velde als Remco in de hoofdrol.

Regie: Joram Lürsen. Met: Yannick van de Velde, Thomas Acda, Wendy van Dijk, Peter Blok, Porgy Franssen. In: 108 bioscopen.

Untertage

Perfecte korte documentaire van de Nederlandse Jiska Rickels. Zij filmde bij wijze van eindexamenproject in een Duitse kolenmijn. Het resultaat is een symfonie in beeld en geluid, die nooit te abstract wordt dankzij het vermogen van de regisseur om van mijnwerkers echte mensen te maken, zonder ze aan het woord te laten. De film duurt 25 minuten en wordt in vier theaters `los' uitgebracht tegen lage toegangsprijs.

Regie: Jiska Rickels. In: Filmmuseum Vondelpark, Amsterdam; Chassé, Breda; Plaza Futura, Eindhoven; Lantaren/Venster, Rotterdam.

House of Sand and Fog

Ingenieus drama rond een huis aan zee. Een Amerikaanse vrouw (Jennifer Connely) wordt gedwongen het huis van haar vader te verlaten en een Iraanse balling (Ben Kingsley) ziet daar een gelegenheid in de schaapjes op het droge te krijgen voor zijn familie. Het leidt tot een noodlottige reeks van gebeurtenissen waarbij alle partijen tot hun eigen verbazing het slechtste in zichzelf naar boven zien komen. Enige nadeel: de makers hebben nogal kwistig de muziekspuitbus gehanteerd.

Regie: Vadim Perelman. Met: Ben Kingsley, Jennifer Connelly. In: 15 bioscopen.

Te Doy Mi Ojos

Het gaat over Antonio en Pilar. Antonio slaat zijn vrouw. En hij houdt van haar. Pilar houdt ook van haar man. Ze vlucht. En keert steeds weer bij hem terug. Hij belooft beterschap. Zij gelooft dat. Ze hoopt dat. Fijngevoelig onderzoekt Bolaín de relatie tussen Antonio en Pilar, en zij geeft die ingetogen vorm in haar beelden. Ze schaamt zich niet voor clichés: hij is een opvliegende macho, zij een flinterdun vogeltje. Maar ze dwingt het publiek tot hetzelfde gevoel van machteloosheid als de personages, die door de acteurs met bijna terloops, haast geïmproviseerd spel tot leven worden gewekt.

Tot ver in de loop der gebeurtenissen laat Te doy mis ojos je in onzekerheid wiens gezichtspunt je nu in moet nemen. Met feilloze precisie laat de film je twijfelen aan zijn eigen einde.

Regie: Icíar Bolaín. Met: Laia Marul, Luis Tosar, Candela Peña, Rosa María Sardà, Kiti Manver, Sergi Calleja, Elisabet Gelabert. In: 8 bioscopen.