Fiets de deur uit, China wil auto's (Gerectificeerd)

Hoewel overproductie dreigt, zien producenten ongekende mogelijkheden in China. Ze investeren fors. De auto is ook in het Verre Oosten een statussymbool. ,,Ik wil hogerop.'

Samen met zijn vrouw en dochtertje kijkt hij door de ruit van een BMW X5 naar het leren interieur. ,,Ik rij nu al in een BMW, maar ik wil graag een meer eigentijds exemplaar aanschaffen', zegt de ondernemer uit Wenzhou in de Chinese kustprovincie Zhejiang, die zijn eigen bedrijf leidt.

Hij is niet de enige met voldoende geld voor zo'n dure wagen, al zijn er op de afgeladen beurs Auto China 2004, die vandaag in Peking is geopend, ook veel bezoekers die alleen maar komen om te kijken.

,,Ik wil mezelf een stimulans geven om hogerop te komen', vertelt een man op de beurs die bij een adviesbedrijf werkt. ,,Nu kan ik nog geen auto betalen, maar over een paar jaar misschien wel. Dan lever ik mijn fiets in.'

Dat is goed nieuws voor autoproducenten, maar niet voor de kwaliteit van de lucht in China's grote steden. Een belangrijke Chinese denktank schat dat in 2005 bijna 80 procent van de stedelijke luchtvervuiling veroorzaakt zal worden door uitlaatgassen.

De Chinese overheid heeft er de laatste jaren namelijk wel veel aan gedaan om de sterke vervuiling door kolenstook terug te brengen, maar tegelijkertijd werd de groei van het aantal auto's in de steden veelal niet aan banden gelegd.

Integendeel: de overheid heeft veel geld gestoken in de aanleg van steeds maar meer nieuwe wegen, die echter verstopt raken omdat ze het aanbod van al die nieuwe auto's niet kunnen verwerken.

Het zal niet de eerste zorg zijn van de eindeloze reeks vooral buitenlandse autofabrikanten die op de beurs aanwezig zijn. Ze hebben al hun hoop gevestigd op China, want waar elders in de wereld vind je nog zoveel nieuwe potentiële klanten?

,,China's auto-industrie zal gestaag blijven groeien, we verwachten dat die nog heel lang het dubbele zal bedragen van de groei van China's bruto binnenlands product', zo verklaarde onlangs Phil Murtaugh, bestuurder van de China-divisie van 's werelds grootste autofabrikant General Motors (GM).

Dat Murtaugh er ook echt in gelooft, blijkt uit de hoge nieuwe investering die GM eerder deze week aankondigde. GM is van plan om samen met zijn Chinese partner gedurende de komende drie jaar zo'n 3 miljard dollar in China te steken. Daarmee kan de autogigant zijn productie in China verdubbelen tot 1,3 miljard auto's. Ook Volkswagen heeft al aangekondigd dat het de komende vijf jaar zo'n 6 miljard euro in China wil investeren, en Ford wil zijn productie dit jaar nog verdrievoudigen.

De beurs in Hongkong reageerde echter verrassend negatief op het enthousiast gebrachte nieuws van de expansieplannen van de grote autoproducenten. De aandelenkoersen van Chinese autoproducenten daalden de dag na het bekend worden van de plannen van GM met percentages van tussen de ruim 2 en bijna 7 procent.

Analisten zijn bang dat er overcapaciteit ontstaat. In mei liep de verkoop van auto's in China bovendien terug: er werden 20 procent auto's minder verkocht dan in de maand ervoor, toen de autoproductie en -verkoop voor het eerst in drie jaar niet meer groeiden.

ING Financial Markets schat dat er in mei een voorraad van onverkochte auto's was ontstaan die gelijk stond aan de hoeveelheid auto's die in zestien dagen geproceerd worden. De angst voor een prijzenoorlog neemt daarmee toe.

Ook de Chinese overheid waarschuwt tegen overproductie, en stelt dat de vraag naar auto's in 2007 vermoedelijk zal zijn opgelopen tot zeven miljoen, terwijl de lokale productiecapaciteit dan is opgelopen tot veertien miljoen stuks.

Dat de verkoop terugloopt, heeft onder meer te maken met een toenemende voorzichtigheid bij de banken bij het verstrekken van leningen. Veel nieuwe eigenaren betalen hun schulden niet terug: ze kopen liever een nieuwe auto, die vaak beter is, maar door het dalen van de autoprijzen ook goedkoper, dan de auto die ze eerder hebben aangeschaft. De oude auto wordt daarbij met plezier teruggegeven aan de leningverstrekker, die het tweedehands vehikel vervolgens alleen nog met groot verlies kan verkopen.

De Chinese overheid hamert er de laatste maanden op dat een oververhitting van de Chinese economie moet worden voorkomen, en ook daardoor durven de banken minder makkelijk leningen te verstrekken. Met een minder snelle groei van de economie zal de groei van de autoverkoop ook minder hard gaan.

Er is echter één nieuwkomer op de markt die helemaal niet bang is voor overproductie, want hij maakt zijn extreem dure sportwagens louter op maat. De Nederlander Victor Muller, CEO van autofabrikant Spyker, heeft zijn eerste auto in China inmiddels verkocht voor een bedrag van bijna 700.000 euro, vertelt hij op de beurs. ,,Ik richt me op het topsegment van ongelooflijk rijke Chinezen die iets heel exclusiefs willen, en die markt is groeiende.'

Aan wie hij de auto precies heeft verkocht? ,,Dat mag ik absoluut niet bekendmaken. Die koper wilde zijn succes onderstrepen met een auto die geen van de 1,3 miljard Chinezen nog heeft, en dat is de Spyker.'

Rectificatie

Auto's China

In het artikel Fiets de deur uit, China wil auto's (10 juni, pagina 13) is sprake van een miljardeninvestering waardoor autofabrikant General Motors zijn productie in China kan verdubbelen tot 1,3 miljard auto's. Dit moet zijn 1,3 miljoen auto's.