Yorick van Wageningen

Yorick van Wageningen werd beroemder met een film die hij niet, dan met de films die hij wel maakte. Nu is hij toch in Hollywood beland met `Beyond Borders'.

Begin dit jaar zagen we de Hollywooddromen van Christiaan Röllich uiteenspatten. Het gebeurde in de documentaire Bigger Than James Dean en het was niet eens ontluisterend, omdat de dromen van de onervaren en zo op het oog ongetalenteerde Röllich volkomen naïef waren.

Af en toe duikt zo'n berichtje op in de krant of de gespecialiseerde pers: acteur Zus of actrice Zo gaat naar Hollywood. Dit jaar waren het Halina Reijn en Anthonie Kamerling die met een verfrommelde-zakdoekjesgevoel werden uitgezwaaid. We zullen het moeten afwachten – zelf doen ze er niet zo overspannen over.

In het naslagwerk annex koffietafelboek Film in Nederland staat er een handjevol van: Nederlanders in Hollywood. Rutger Hauer natuurlijk, Famke Jansen, Jeroen Krabbé. En straks komt daar Yorick van Wageningen bij, dat kan haast niet anders. Hij had een valse start toen hij een rol in Minority Report van Steven Spielberg misliep. Het leek een grap: `Ken je die van die Nederlandse acteur die naar Hollywood ging? Hij ging niet.' Een dag voor hij met de opnamen zou beginnen, bleek dat er geen werkvergunning voor hem was aangevraagd en kon hij zijn entree in het strikt geregelde Amerikaanse productiesysteem alweer vergeten. ,,Ik heb twee dagen zitten huilen'', zei hij in de Volkskrant.

Het niet meedoen aan een Spielbergfilm heeft Van Wageningen (1964) wel beroemder gemaakt dan het wel meedoen aan een reeks Nederlandse films – wat natuurlijk iets zegt over de verhoudingen in de wereld. Hij speelde rollen en rolletjes in Nederlandse producties die bepaald geen publiekssuccessen kunnen worden genoemd. Van Wageningen begon als filmacteur in 1989 (als `handlanger') in Wilde harten van Jindra Markus. Hij speelde begin jaren negentig in Neerlands oersoap Goede Tijden, Slechte Tijden. Hij speelde een bijrol in Angie (1993) van Martin Lagestee. En toen koos Dana Nechustan hem voor een rol in haar Total Loss (2000).

Total Loss flopte in de bioscoop, evenals de Nederlandse monsterproductie Soul Assassin (2001) van Laurence Malkin en de Peter Greenaway-film Tulse Luper Suitcases: The Moab Story die vorig jaar uitkwam. Maar zijn rol als opportunistische verslaafde in Total Loss bracht de acteur met de krullenbol in Amerika onder de aandacht. De rol is misschien niet erg subtiel, maar zeker intrigerend en in het spel van Van Wageningen zit precies dat zuigende en verwende dat Nechustan zocht.

Zo lijkt hij zijn valse start in Amerika te hebben goedgemaakt. Hij speelt een volwassen bijrol als cynische CIA-agent in de Hollywoodproductie Beyond Borders die deze week uitgaat. En dat doet hij alsof hij niets anders gewend is. Er hangt een vervloekt lachje om zijn lippen en hij slaat een glas whiskey achterover zoals Brian Dennehy. Nee, Yorick van Wageningen is die acteur die écht naar Hollywood ging.