Omzet van sterke drank neemt fors af

De accijnsverhoging voor sterke drank, zoals jenever, whisky en likeur, heeft vorig jaar de verkoop flink gedrukt. De omzet is 6 procent gedaald, van 800.000 naar 752.000 hectoliter.

Per hoofd van de bevolking is de alcoholconsumptie in Nederland met 10 procent verminderd, van 1,66 liter in 2002 tot 1,5 liter in het afgelopen jaar, zo heeft de Commissie Gedistilleerd, een onderdeel van het Productschap Dranken, vanochtend bekendgemaakt.

In het eerste kwartaal van dit jaar zet deze daling door. In de eerste drie maanden van 2004 is de verkoop van sterke alcoholhoudende drank afgenomen met ongeveer 20 procent in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar, schat een woordvoerster van de Commissie Gedistilleerd.

Vooral jonge jenever, met een kwart de meest verkochte sterke drank in Nederland, werd minder verkocht. Ook de omzet van premixen, zoals het zoete Breezer, viel sterk terug. Deze dranken waren enkele jaren populair bij tieners. De afzet van deze premix-dranken daalde in het afgelopen jaar met 34 procent tot ruim 200.000 hectoliter.

De Commissie Gedistilleerd wijt de terugval van de verkopen van sterke drank vooral aan de accijnsverhoging van 18 procent die 1 januari van 2003 inging. Dat is gemiddeld 1 euro per fles. De Commissie stelt dat een deel van de omzet in Nederland weglekt doordat consumenten in de grensstreek drank in Duitsland en België kopen. Het prijsverschil met Duitsland is opgelopen tot ongeveer 30 procent.

Door de tegenvallende omzet is de door de overheid beoogde hogere accijnsopbrengst bij lange na niet gehaald. Het vorige kabinet rekende op 70 miljoen euro meer inkomsten met de hogere accijns, maar ontving vorig jaar slechts 11 miljoen euro extra en kwam daarmee uit op een totaalopbrengst van 419 miljoen euro.

Enkele producenten en groothandelsbedrijven van sterke drank besloten om te reorganiseren. Bij de grootste fabrikant, Avandis, verdween een kwart van de 210 banen. Avandis maakt drank voor Bols, De Kuyper en UTO.