De macht trekt vrouwen aan

Als altijd, is het een zaak van vraag en aanbod. De aantrekkingskracht van mannen daalt, vrouwen zijn in.

Het Nederlandse old boys netwerk moet zich op last van de commissie Tabaksblat voor goed ondernemingsbestuur beperken tot vijf commissariaten bij beursgenoteerde ondernemingen per man. Dat lukt nog niet helemaal, bleek vanochtend uit onderzoek van bureau Iris, maar de markt draait al wel op volle toeren. De vraag naar nieuwe commissarissen groeit. De geijkte kandidaten moeten nee zeggen, zij moeten zelfs functies afstoten.

De selectie van commissarissen luistert nauwer dan ooit. Zij zijn het wakend oog. Beleggers, politici en werknemers rekenen op hen voor toezicht op de topmanagers, voor feitelijk juiste informatie en voor soepele opvolging van de leiders van de bedrijven die welvaart moeten produceren.

Meer blauw aan de vergadertafels. Niet makkelijk. `Een blik agenten' opentrekken is geen sinecure, maar een blik commissarissen?

De afgelopen weken duiken nieuwe namen op. Van mannen, maar ook van vrouwen. Ahold benoemde Shell-directeur renewables K. de Segundo als commissaris en brengt daarmee het aantal vrouwen op twee, naast voormalig Amerikaans ambassadeur C. Schneider. Koninklijke/Shell rekruteert de Francaise Ch. Morin-Postel, voorheen in de top van het Suez-conglomeraat.

ING Nederland, dat de binnenlandse zaken van de bank en verzekeraar beheert, meldde vorige week de benoeming van twee vrouwen in de nieuwe zeshoofdige raad van commissarissen: ex-minister H. Maij-Weggen en hoogleraar/ondernemer J. van Doorne-Huiskes. En vorige week benoemden de commissarissen bij de Nederlandse Spoorwegen de opvolger van S. Dekker, die vorig jaar minister werd. Nieuwkomer is T. Lodder, zakelijk directeur van De Nederlandse Opera/het Muziektheater. Zij zit ook in een adviesraad om het bestuur van culturele instellingen te professionaliseren.

Tegenover de nieuwe benoemingen staan echter ook verdwenen commissariaten. Minister K. Peijs is bij haar vertrek naar Den Haag bijvoorbeeld niet door een vrouw opgevolg als commissaris bij Aegon en Vendex KBB.

De ervaring leert dat commissarissen na hun eerste benoeming vrij snel meer aanbiedingen krijgen. Bovendien krijgen ondernemingsraden straks meer invloed op de benoeming van commissarissen. Dan moeten werknemersvertegenwoordigers en commissarissen op zoek naar nieuwe gezichten: PvdA-managers, vrouwelijke ondernemers. Zo werkt het netwerk. Macht trekt macht aan.