Daimler wil geld terug van Mitsubishi

Grootaandeelhouder DaimlerChrysler overweegt compensatie te eisen van het Japanse autobedrijf Mitsubishi Motors wegens schade door voortdurende onthullingen over schandalen rond defecte wagens.

De laatste onthulling kwam gisteren, toen bleek dat Mitsubishi Fuso, de vrachtwagenpoot, over een periode van jaren in totaal 93 verschillende, achteraf ontdekte defecten geheim hield en de betrokken wagens niet terugriep naar de garage voor noodzakelijke reparaties. Volgens mediaberichten in Japan zouden er meerdere ongelukken hebben plaatsgehad als gevolg van deze defecten.

,,Het is niet te ontkennen dat het ene na het andere probleem bij Mitsubishi naar boven komt'', zei minister Nobuteru Ishihara (Transport) gisteren bij de bekendmaking dat zowel Mitsubishi Motors (de personenwagentak) als Mitsubishi Fuso van nu af aan wekelijks rapport moet uitbrengen aan het ministerie over de voortgang van het onderzoek naar deze problemen.

De vrachtwagenpoot van Mitsubishi werd als een sterk onderdeel van het concern gezien. Vorig jaar werd het afgesplitst, waarbij DaimlerChrysler 43 procent van de aandelen nam. Dit jaar verhoogde DaimlerChrysler zijn bezit tot 65 procent door overname van aandelen uit het pakket van Mitsubishi Motors, de personenwagenpoot. In dezelfde maand moesten 110.000 vrachtwagens terug naar de garage wegens een defect aan de wielen. Twee jaar eerder waren een moeder en een kind dodelijk verongelukt door een losgeraakt vrachtwagenwiel. Nu blijkt dat Mitsubishi jarenlang allerlei defecten geheim heeft gehouden.

DaimlerChrysler overweegt nu de schade die door deze schandalen wordt veroorzaakt bij de vorige eigenaar, Mitsubishi Motors, in rekening te brengen. Het zou met name gaan om waardeverlies op het laatste pakket aandelen. De verkoop van Mitsubishi vrachtwagens is de laatste twee maanden ingezakt tot ongeveer de helft van een jaar eerder. Mitsubishi Motors zegt vandaag in een verklaring dat het wel is ingelicht door DaimlerChrysler over de mogelijkheid van een dergelijke stap, maar dat er verder nog geen details bekend zijn.

DaimlerChrysler was eerder al begonnen de investering in Mitsubishi Motors zelf terug te draaien. DaimlerChrysler kocht in 2000 een controlerend belang van 33,7 procent, hetgeen een jaar later tot 37 procent werd verhoogd. Maar het weigerde dit jaar deel te nemen aan een nieuwe, noodzakelijke investering in het bedrijf.

Andere bedrijven uit de Mitsubishi-groep en de Amerikaanse zakenbank J.P. Morgan nemen die investering in nieuwe aandelen nu voor hun rekening, waardoor het belang van DaimlerChrysler verwatert. DaimlerChrysler heeft enkele jaren de president van Mitsubishi Motors geleverd, maar die is niet in staat gebleken de gang van zaken in het bedrijf ten goede te doen keren.