Beffengilde

Rondneuzen in de kiosk. Deze week een bespreking van Quote Pro, een nieuw blad voor `bright guys' met `hands-on-mentaliteit'.

Altijd gedacht dat de consultant een weinig opwindend leven leidt? Dat de interim-manager een saaie man is met een koffertje en met roos op de schouders van zijn pak? En dat de advocaat bestaat van het beheersen van een niet-aflatende papierstroom? Dan vergist u zich. Sinds vorige week ligt een kwartaalblad in de kiosk waaruit moet blijken dat het leven van deze `professionals' minstens zo enerverend is als dat van soapsterren en voetbalhelden. Quote Pro zet, om in het jargon van deze Quote-dochter te blijven, de juridische, financiële en bedrijfsadviseurs `op de catwalk'.

Dit nieuwe blad berust op twee misverstanden. Ten eerste dat – bijvoorbeeld – een headhunter, een auteursrechtdeskundige, een IT-manager en een beleggingsfondsbeheerder onder één noemer te vangen zijn. En, hiermee samenhangend, dat deze heterogene groep op hetzelfde populaire, met anglicismen doorspekte toontje dient te worden toegesproken. Het blad staat vol over de noodgedwongen professionalisering van de professional, maar verkoopt dezelfde gebakken lucht die voor het laatst serieus werd genomen ten tijde van de overschatting van het technologie-aandeel.

Onder de weinig fijnzinnige kop `Mensenhandel' bespreken twee outplacementbegeleiders zeven pagina's lang hun bedrijfstak. ,,We moeten het hebben van mond-tot-mondreclame'', tekent het blad uit de mond een hunner op, terwijl de ander zijn werkwijze toelicht: ,,Out of the box denken is er niet meer bij'' in zijn `club', waar mensen werken ,,die dus niet alleen professioneel sterk zijn, prima donna zijn en boegbeeld, maar ook nog eens leader of the pack.''

Als de professionals zichzelf in het blad niet op de borst roffelen, dan doet Quote Pro het wel. Bij een nieuwe lichting van honderd advocaten en notarissen bijvoorbeeld. Enkele leden van deze ,,snelste jonge beffen'' lieten zich fotograferen als schoothonden in krijtstreepverpakking. Hoe boeiend zijn twintig pagina's over `bright guys' met `hands-on-mentaliteit' die aan een kort geding een `verslavende adrenalinestoot' ontlenen?

Uit een artikel blijkt dat de tijd voorbij is waarin de interim-manager werd binnengehaald als `schaamlap' of `illusionist'. Nu is de `insteek': ,,Hoe stevig stinkt de stront werkelijk die ze moeten opruimen?'' Nog altijd fungeren hier metaforen ter aankleding van duurbetaalde windhandel. Met zijn `toolbox' tracht de interim-manager eerst het personeel `aan te sturen', want dat staat met `de hakken in het zand'. ,,Binnen een paar dagen ga je de zeepkist op'', aldus een `interimmer'. ,,Het water staat tot aan het randje en jij gaat eens flink klotsen. Daar heb je geen dikke nota's voor nodig.''

Dit periodiek besluit met een rondgang langs de cafés waar `het beffengilde' komt. ,,Vrijdagmiddag schrijven de pleiters uit Zuid uren op Hans. De barman tapt zich RSI voor de bespoediging van het sociale contact tussen de Höckerianen, Korvinanen, Freshfielders en Van der Natten'', begint zo'n stukje. Achter Quote Pro sluimert de gedachte dat een corpslidmaatschap voor het leven is.

Quote Pro, verschijnt 4 per jaar, jaarabonnement 17,50 euro.