Draadloze informatieklok

Het nieuwste paradepaardje van Microsoft, een horloge dat via radiogolven informatie ontvangt en op een beeldschermpje toont, is niet bepaald klein.

Bill Gates sprak al meer dan twee jaar over `Smart Personal Object Technology' (Spot) en de `Smart Watch' is nu – na drie jaar ontwikkeling – eindelijk werkelijkheid. Het horloge staat via een draadloze verbinding in contact met het internet. Met Microsoft Network (MSN) Direct, een dienst die de informatievoorziening van het horloge verzorgt. Het horloge is eigenlijk een radio-ontvanger. Microsoft straalt onder andere nieuws, chat-berichtjes, horoscopen en beurskoersen naar de horloges in honderd stedelijk gebieden in de Verenigde Staten. Daarvoor werkt Microsoft samen met enkele grote radiostations, die de digitale informatie een FM-frequentie uitzenden. Microsoft noemt dit het `DirectBand netwerk' – en dat had natuurlijk beter `watchband' (horlogeband) kunnen heten.

De eigenaar van een horloge bepaalt wat hij wel of niet ontvangt en zo verschijnt alleen gewenste informatie op het beeldschermpje van een uit de kluiten gewassen uurwerk. Neem bijvoorbeeld de Suunto n3, met een monochroom LCD-schermpje van 120 bij 96 pixels, ofwel het formaat van een postzegel. Piepklein voor een beeldscherm, maar weer royaal voor een horloge. De Suunto n3 heeft de afmetingen van een compacte reisklok. Of noem het mannenspeelgoed, want het is een forse klok om de wat slankere pols. De Suunto n3 biedt meer ongemak: hij werkt op een accu die iedere twee tot vier dagen aan de stroom moet, met behulp van een adapter of via een USB-verbinding aan de computer. En een horloge een paar keer per week opladen is wel even wennen. Maar verder zou SPOT het leven volgens Microsoft een stuk aangenamer moeten maken. Daar hangt echter wel een prijskaartje aan: zo'n Suunto kost net geen 300 dollar (ongeveer 250). Er zijn goedkopere horloges van Fossil (vanaf 130 dollar). Die horloges geven alleen maar de tijd aan zonder MSN Direct-abonnement (59 dollar per jaar). Dat abonnement werkt op twee horloges tegelijk. Wanneer Microsoft MSN Direct in Nederland introduceert, is nog niet bekend.

Op de website van MSN Direct kan de gebruiker, of noem hem de drager, de werking van het horloge op maat instellen, of personifiëren zoals dat ook wel heet. Bijvoorbeeld geen beurskoersen of nieuws van MSNBC, maar wel `headlines' van Reuters, horoscopen en alle sterrenbeelden en wereldwijde weerberichten. Microsoft zendt constant alle beschikbare informatie uit, maar het horloge zal alleen de opgegeven informatie slikken. Het horloge kan ook persoonlijke informatie ontvangen. Iedereen moet zich eerst aanmelden met een uniek nummer en een locatie opgeven. Zo kan Microsoft persoonlijke berichten uit bijvoorbeeld chatprogramma MSN Messenger doorseinen naar een bepaalde locatie. Wie op reis gaat, kan op de site maximaal vijf locaties opgeven. De persoonlijke informatie wordt versleuteld, maar Microsoft kan privacy niet garanderen. `Geen veiligheidssysteem is onbreekbaar', aldus de kleine lettertjes.

MSN Direct biedt diverse `channels' of kanalen, vooral nieuws: plaatselijk, nationaal en internationaal nieuws, zakelijk, entertainment, sport, medisch en technologie nieuws. Verder weerberichten, beurskoersen, loterij en sportuitslagen, horoscopen en trivia als woord en quote van de dag en deze dag in de geschiedenis. Verder kan het horloge acht dagen van de persoonlijke Microsoft Outlook kalender weergeven en de drager van het horloge aan afspraken herinneren.

MSNBC, persbureaus Reuters en AP en de Washington Post verzorgen het nieuws en de reeks nieuws klinkt misschien als een complete krant, maar het geheugen van het horloge kan slechts twintig korte nieuwsberichtjes `onthouden'. Daarentegen is het weerbericht weer iets te uitgebreid, met het weer van talloze Amerikaanse en internationale steden. Het plaatselijke weerbericht wil maar drie dagen vooruit blikken, maar geeft wel weer informatie als vochtigheidsgraad, UV-straling, windsnelheid en informatie van de barometer.

Computergebruikers kunnen vanaf een pc met Windows en MSN Messenger berichtjes naar een kennis met een SPOT-horloge sturen. De berichtjes moeten kort en bondig zijn, en kunnen in de lucht opgaan als het horloge zich tussen hoge wolkenkrabbers of in een parkeergarage bevindt. En het is eenrichtingsverkeer: even terug chatten kan niet. En je zou het bijna vergeten: het is ook nog een horloge, dat de tijd synchroniseert met een aan het internet verbonden atoomklok en hooguit enkele duizendsten van seconden afwijkt. Verder past het horloge zich automatisch aan een andere tijdzone en schrikkeljaren aan. En aan zomer- en wintertijd (wat overigens in het verleden wel eens mis ging op pc's met Windows). Verder biedt de Suunto een stopwatch, alarm en seint MSN Direct regelmatig een nieuwe digitale wijzerplaat door, zodat het horloge er steeds anders kan uitzien. Het schermpje van de Suunto is dan piepklein, maar de korte tekstjes zijn zeer leesbaar. Doordat het horloge een joekel is, zijn de vijf knopjes (in combinaties goed voor ruim twintig functies) aan de zijkanten ook prima te bedienen zonder Japanse vingertjes. De interface is redelijk intuïtief en na een paar minuten knopjes drukken zonder handleiding heeft de drager het apparaatje onder de knie.

De nieuwsberichtjes zijn maximaal zo'n 50 woorden lang en het zijn de eerste regels van langere nieuwsberichten.

MSN Direct vertrouwt op het journalistieke principe van de 5 W's: wie, wat, waar, waarom en wanneer aan het begin van het bericht. Maar dat is niet altijd het geval en een enkel bericht is onbegrijpelijk. Andere berichten vertellen maar de helft omdat ze niet kort genoeg zijn en eindigden in drie puntjes... Het nieuws is niet altijd heet van de naald en soms lijkt de informatiestroom zomaar te stoppen en staat er aan het eind van de dag oud nieuws uit de ochtend op het horloge.

Spot lijkt deels lood om oud ijzer. De Japanse horlogemaker Seiko bracht in 1995 al de Seiko Message Watch op de markt, een horloge dat tekstberichten en ook e-mail ontving (Spot-horloges kunnen geen mail ontvangen). Het leek een regelrechte hit. ,,In enkele maanden leverden wij een aantal horloges af zoals we nog nooit te voren hadden meegemaakt'', zegt Dennis Aarse van Seiko Nederland. Maar in 2001 trok Seiko de stekker eruit. Aarse: ,,De concurrentie van de mobiele telefoon was te zwaar.''

Een ander kenmerk van MSN Direct is het personifiëren en informatie die gericht wordt uitgezonden. Ook dat is niet nieuw. In 1996 leverde het bedrijf Pointcast met zogenaamde push technologie informatie af via gepersonifiëerde `channels'. Maar Pointcast belandde op het dot com-kerkhof en tegenwoordig staat de domeinnaam pointcast.com te koop bij een domeinnaam-handelaar.

    • Jeroen Pietersma