Voor volk en Rabobank

De maatschappij, dat ben jij. Dus ook de Rabobank, met 1,4 miljoen leden een vereniging van het volk.

De coöperatie halveert de komende twee jaar het aantal lokale banken. Toch is dat volgens de bank een vooruitgang voor de klant. Het aantal vestigingen blijft na de fusies gelijk. Als uw adviseur ziek is, kan de adviseur van een aanpalend dorp straks makkelijker worden ingezet.

Ook blijft Rabobank vanuit maatschappelijke motieven af en toe onrendabele kantoren openhouden. Sluiting zou de plaatselijke gemeenschap te veel benadelen. Op het hoofdkantoor in Utrecht noemen ze dat het `collectieve dividend'. Met deze uitkering in natura is jaarlijks circa 100 miljoen euro gemoeid: 71 euro per Rabobanklid, ofwel 13,51 euro per rekeninghouder.

Zulke investeringen kweken goodwill, maar bestaat er ook niet een zakelijke agenda? Alle Nederlandse banken snijden sinds begin jaren tachtig in hun kantorennet. Achter Rabobanks coöperatieve pui schuilt net zo goed een bank waar op een professionele en zakelijke manier geld verdiend moet worden. De uitzonderlijk hoge kredietstatus AAA vereist een stevig rendement. Na lokale schandalen zoals Eemnes en Doetinchem haalde de landelijke organisatie (noodgedwongen) de teugels aan.

Internet veranderde het contact met de klant ingrijpend. De meeste klanten van tegenwoordig mijden als het even kan een bezoekje aan de bank. Zo'n 25 jaar geleden kreeg Rabo jaarlijks 280 miljoen klanten over de vloer tegen 4 miljoen klanten nu. Een bank die het aantal bezoeken met 98,6 procent ziet dalen zou gek zijn als zij het aantal vestigingen níet drastisch zou saneren.

Voor het onvermijdelijke snijden in vestigingen heeft Rabobank een semantische oplossing gevonden. Langzaam vervangt de bank het begrip `vestiging' door dat van een `contactpunt'. Onder de laatste definitie vallen ook inpandige bankwinkeltjes in supermarkten, sprekende chipknipoplaadpunten in verzorgingstehuizen of toerende servicebussen.

Daarnaast heeft de bank hele valide zakelijke redenen om zijn aanwezigheid op het platteland niet te veel te verwateren. Rabobank is goed vertegenwoordigd onder boeren en buitenlui. Sterker, vaak zijn zij tegelijkertijd de leden van de plaatselijke bank die samen met 324 andere banken weer de moeder van de landelijke Rabobank vormen. Dan is het kortzichtig om in het achterland te streng op de centen te letten.

Rabobank toont met veel plezier haar maatschappelijke gezicht, maar zij laat zich even gretig voorstaan op haar recente verkiezing tot `zakenbank van het jaar'. Een volksbank in de haute finance kan niet zonder contactpunten.