Swiss heeft weinig te kiezen

Het was altijd al duidelijk dat British Airways (BA) van plan was Swiss een hoge prijs te laten betalen voor toetreding tot de oneworld-alliantie. En in eerste instantie hadden de Britten succes en konden ze de krap bij kas zittende Zwitserse luchtvaartmaatschappij ertoe dwingen voor weinig geld waardevolle landingsrechten te verkopen op de Londense luchthaven Heathrow.

Maar nu hebben de Britten hun hand overspeeld. De laatste eis van BA was dat Swiss zijn frequent flyer-programma moest opgeven, door gegevens over zijn meest waardevolle klanten aan de Britse luchtvaartmaatschappij af te staan. BA wilde ook dat de Zwitsers zouden betalen voor toegang tot zijn vasteklantenbestand. Dat is nog eens een brutale poging om te profiteren van de nood van een concurrent! Geen enkele andere luchtvaartmaatschappij in oneworld heeft zijn vasteklantenbestand aan BA afgestaan, want dat zou neerkomen op het prijsgeven van je meest waardevolle klanten.

Het kost de Zwitsers geld als ze de overeenkomst niet laten doorgaan. Swiss, dat de bodem van zijn schatkist ziet naderen, raakt er het enige grote voordeel door kwijt dat oneworld met zich zou meebrengen: meer langeafstandsvluchten die de omzet zouden hebben geschraagd.

De keuzes van Swiss zijn beperkt. Het managementteam praat over de uitgifte van extra aandelen om de onder druk staande balans een steuntje in de rug te geven. Maar dat zou de instemming vergen van de grootste aandeelhouder, de regering, die zich wettelijk beperkt ziet in haar mogelijkheden om te helpen.

De andere optie zou zijn zich tot Lufthansa te wenden voor hulp. De Duitse luchtvaartmaatschappij heeft zowel de vereiste begeerte - het snuffelde een jaar geleden al aan Swiss - als het benodigde geld, nu zij onlangs middels een claimemissie 750 miljoen euro wist op te halen. Maar de Duitsers zullen niet veel willen betalen als ze denken dat Swiss geen andere opties meer heeft. En waarschijnlijk willen ze Swiss samen met de politiek gevoelige luchthaven van Zürich laten krimpen.

Swiss keerde BA de rug toe omdat de Zwitserse luchtvaartmaatschappij het gevoel had overgenomen te worden zonder dat er een premie werd betaald. De vraag is of de Zwitsers met Lufthansa beter af zijn.

Onder redactie van Hugo Dixon.

Voor meer commentaar:

zie www.breakingviews.com.

Vertaling Menno Grootveld.

    • Fiona Maharg-Bravo