`Plannen NS bedreigen NS Internationaal'

De sluiting van de internationale verkooploketten brengt de toekomst van de internationale divisie van de Nederlandse Spoorwegen in gevaar. Dat concludeert de ondernemingsraad van NS Internationaal op grond van een advies van adviesbureau Berenschot, dat in opdracht van de ondernemingsraad een onderzoek naar de plannen van de directie heeft gedaan.

De NS is van plan alle tien de internationale loketten op de stations te sluiten. Ook wil het verder bezuinigen op het hoofdkantoor, het personeel op de treinen en het aantal ritten per dag. Daarbij verdwijnen in totaal tweehonderd tot 250 banen, zo schatte de directie in januari. Bij NS Internationaal werken 650 mensen. De directie wil de verkooporganisatie van de balie naar de telefoon en het internet verschuiven.

Berenschot voorziet een grote omzetdaling als dat laatste gebeurt. De klant is nog niet voldoende vertrouwd met internet en automaat. Momenteel gaat volgens Berenschot nog tweederde van de omzet via de balies. ,,De optie een aantal balies in afgeslankte vorm te laten voortbestaan dient serieus onderzocht te worden'', zo schrijft het bureau in haar advies.

NS wil vooralsnog niet op het rapport reageren. Behalve dan dat ,,maatregelen nodig zijn bij NS Internationaal'' en dat ,,wij de waardevolle aanbevelingen uit het rapport zullen meenemen'', aldus een woordvoerder. In de loop van deze maand komen concrete besluiten, aldus NS. Het personeel van de balies legt maandag van twaalf uur tot half een tijdelijk het werk neer.

NS Internationaal, de divisie van NS die treinen rijdt naar België, Frankrijk, Zwitserland en Duitsland, moet reorganiseren omdat het veel concurrentie ondervindt van luchtvaartmaatschappijen als EasyJet en Ryan Air. Deze bieden goedkope tickets aan naar populaire bestemmingen als Londen en Barcelona.