Breekbaar

Een oudere plaat van PJ Harvey, het veelzeggend getitelde Rid Of Me als het me correct is bijgebleven, werd bij het persvolkje thuisbezorgd met een stukje heus prikkeldraad eromheen. Nadien ontpopte Polly Jean, destijds bij haar debuut op Pinkpop nog een spichtig, androgyn meisje, zich tot een vamp van postmoderne makelij, die zich verwaardigde om haar muziek te verpakken met de verleidelijkheid die bij zo'n status past. Maar bij Uh Huh Her kan het prikkeldraad wel weer uit de kast. Hier horen we geen would-be diva die haar talent aan de weidse wereld wil tonen, maar een kwetsbaar, boos meisje dat zich heeft opgesloten in een kleine, geblindeerde kamer om daar haar demonen van zich af te rammen en te schreeuwen.

Veel ruimte hoefde Harvey in haar kleine thuisstudio niet te maken, want op drums en percussie (door oude maat Rob Ellis) en wat achtergrondvocalen na heeft ze alles zelf ingespeeld. Al is `alles' voornamelijk de gitaar, die vanuit die claustrofobische ruimte naar voren schiet om zich als een stekelige laag om Harveys soms behoorlijk hysterische zang te krullen.

Af en toe kiest ze voor een atmosferischer, meer elektronische begeleiding. Aan het eind van de plaat klinkt het geruststellende gekrijs van zeemeeuwen, waarmee de sfeervol ingehouden afsluiter `The Darker Days Of Me & Him' wordt ingeluid. Zulk soort nummers tref je vaker aan, maar die bezonkenheid zou wel eens schijn kunnen zijn. De repeterende, toetsenpatronen van `It's You of You Come Through' hebben de bezwerende werking van een mantra maar lijken ook een dwangmatige herhaling af te spiegelen, en op zulke momenten krijgt Harveys stem iets eng breekbaars.

Dan klinkt ze misschien nog wel verontrustender dan in de nummers waarin de wanhoop luidkeels uit de voegen lijkt te barsten. Toch hakken ook die er onbehoorlijk in. `The Life And Death Of Mr. Badmouth' is een nogal onwaarschijnlijke opener voor een plaat die ook nog enige verkoopcijfers moet genereren: een minimalistisch nummer met een slepend ritme, een gortdroge en hakkelende gitaar en een bijna snerende stem. Het zet de toon voor een gewaagd album, dat de welwillende luisteraar tot op het bot kan verkillen maar af en toe ook het hart verwarmt. PJ Harvey draait haar rug naar eventueel commercieel succes en legt met pervers genoegen haar persoonlijkheid bloot.

PJ Harvey:

Uh Huh Her

(Island/Universal) ****

PJ Harvey speelt donderdag 10 juni in de Heineken Music Hall in Amsterdam