Ster nog niet vol rond EK voetbal

De Ster heeft de tarieven moeten verlagen om de reclameblokken op televisie in de EK-maand juni vol te krijgen. Als oorzaak van de tegenvallende belangstelling rond het voetbaltoernooi noemt de Ster onder meer de kwakkelende economie.

Dat meldt een woordvoerder van het bedrijf dat reclamezendtijd verkoopt voor de publieke omroep. ,,In de maanden april en mei is het juist heel druk geweest. Los van de matige economische situatie zie je ook dat bedrijven meer voorafgaand aan het voetbaltoernooi adverteren. Meer dan in 2000.'' De tarieven zijn inmiddels met circa 5 procent gedaald. ,,Dat moesten we in april al aangeven. Toen was de markt overspannen en nu is het wat geluwd.''

In tegenstelling tot andere jaren houdt de Ster geen blokken open om die, bij succes van Oranje, tegen dubbele tarieven te kunnen verkopen. In zijn prijzen gaat het bedrijf er al vanuit dat het Nederlands elftal de finale haalt. ,,Mocht dat niet het geval zijn, dan halveren we de prijzen en kan de adverteerder `gratis' zendtijd op een ander moment krijgen'', zegt de woordvoerder van de Ster. De blokken rond de finale (4 juli) zijn overigens nog niet uitverkocht.

Gisteren werd bekend dat reclamebestedingen in de Nederlandse media vorig jaar zijn gedaald. De neergang bedroeg 4,1 procent, de grootste daling ooit, tot 4,47 miljard euro. Dat blijkt uit een onderzoek van het bureau BBC De Media en Reclame in samenwerking met Vereniging van Communicatie en Adviesbureaus. De eerste helft van vorig jaar was een teruggang van 8 procent te zien in de bestedingen. De laatste zes maanden trad een licht herstel op. Dat kwam deels door de prijzenoorlog die onder supermarkten is uitgebroken.

De gedrukte media hadden de meeste last van de teruggang van reclamebestedingen. Bij radio (plus 9 procent) en billboards (plus 11 procent) werd juist meer geld uitgegeven. De reclamebestedingen bij televisie lieten een groei zien van 2,2 procent.